– Vi har prickat vilt ett par gånger men vi har haft änglavakt. Det är en väg som är väldigt hårt trafikerad av tunga fordon och vi har inga viltstängsel heller. Det är en väldigt otäck väg att köra efter, säger Lars-Åke Mukka, ambulanssjukvårdare i Kiruna.
Och i dag tvingas ambulanspersonalen köra mer längs E10 än någonsin tidigare. Anledningen är att akutkirurgin lagts ner i Kiruna.
– Kiruna är Sveriges största kommun. Utmaningarna är många och de har blivit fler allt eftersom att man har centraliserat sjukvården. Man få brottas med upplevelsen av otillräckligheten, säger Mukka.
Visserligen har andelen körningar mellan Kiruna och Gällivare ökat under flera år. Men sedan akutkirurgin lades ner 2010 har skillnaderna blivit ännu större. Från att ha legat på 7,6 procent 2009 steg siffran till 11,7 procent under förra året.
Den värsta sträckan enligt är Lars-Åke Mukka den mellan Lappeasuando och Gällivare. Delvis på grund av de dåligt märkta vägmarkeringarna.
– Har du snörök så är det en mardröm. Du ser inte ett skit, säger han.
En tur mellan Kiruna och Gällivare tar ungefär fyra timmar, inräknat pappersarbete och assistans på de olika platserna. Vissa dagar tillbringar de så mycket som tolv timmar på vägen.
– Det är bevärligt när vi åker ner med kirugipatienter, det är ingen trevlig väg att skumpa på. Ibland får vi pumpa dem fulla med morfin för att hålla dem sövda på grund av väglaget. Det har blivit vardag för oss. Transporter av sjuka längs E10:an är ingen bra sjukvård, säger Mukka.
– Dödens väg är ett öknamn den har fått och det är inte utan anledning.
Från Trafikverkets sida känner man igen kritiken.
– Det är klart att den inte är bra. Det är alla medvetna om. Men det är en fråga om prioriteringar och medel, det är politiska beslut som ska fattas, säger Torbjörn Lennelöv, projektledare för underhåll av väg på Trafikverket.
Nu ska mydigheten göra en kraftsamling för att försöka lösa problemen längs vägen. Både sträckan Svappavaara till Mertainen och Morjärv till Svartbyn ska breddas.
– När det gäller vägens bredd och standard har det påbörjats förbättringsprojekt. Planerad byggstart för Avvakko-Lappeasuando är 2016, där man ska bygga mötesfri väg. Det är den absolut smalaste passagen på hela vägen. Målet är att få byggd hela E10:an på det sätter men det är inget som kommer att ske över natten.