Aktiva barn har lättare att lära
Barnen på Högalidsskolan i Kiruna har fått lära sig om samisk kultur via fysiska aktiviteter i skogen.- Barn som är aktiva har lättare att lära sig, säger Elin Göransson, fritidspedagog.
Mänskligt spjut i jakten på den samiska trolltrumans tecken. Det gäller att ta i för Maja Pålsson, Elin Raatamaa, Uno Barsk, Samuel Lustig, Gustav Freiner och Fabian Jatko Stålnacke.
Foto: Lina Norberg Juuso
Elin Göransson har gjort en äventyrsbana i skogen med olika uppgifter som är fysiska och kräver gruppsamarbete. Allt ombäddat i samisk mystik och trolldom.
Barnen ska hitta olika tecken från trolltrumman genom att bland annat bilda mänskliga stegar, lyfta varandra, kura ihop sig, göra magövningar med mera. Motivationen är stor hos barnen och glädjen kännbar. Kinderna blir rosiga av skogsutflykten.
Inspiration till dagen har Elin Göransson fått från kursen Äventyrspedagogik via Luleå tekniska universitet.
- Då tog man upp det vi också fått lära oss på lärarutbildningen, att det finns samband mellan rörelse och lärande. Om man rör sig kan det vara lättare att ta in information, säger Elin Göransson.
- Barn som till exempel har svårt med koncentration kan bli hjälpa av att göra motoriska övningar. Har du problem med motoriken kan det ju till exempel vara svårt att hålla en penna rätt, och då blir det svårt med lärandet.
Elin Göransson påpekar också att barn lär sig på olika sätt. Vissa fungerar bäst bakom skrivbordet, vissa lär sig bäst i fysiskt aktiva miljöer.
Aktiva barn har lättare att lära
En springcykel låter ditt barn själv hitta balansen under cykelturen utan pedaler och stödhjul.
Mer information finns på www.springcykel.se
Mer information finns på www.springcykel.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!