A-traktorn - en frihet

A-traktorförarna i Kiruna är många. Motorintresset förenar dem, och alla känner de varandra. Polisens offensiv mottas med förståelse, men samtidigt finns en känsla av att vara utpekad.
– Folk tycker att allt dåligt i trafiken är A-traktorernas fel, säger Hannes Holm, 15.

Kasper Jakobsson, 15, har varit intresserad av bilar och motorer så länge han kan minnas. "Jag har alltid varit med farsan ute på gården och skruvat", säger han.

Kasper Jakobsson, 15, har varit intresserad av bilar och motorer så länge han kan minnas. "Jag har alltid varit med farsan ute på gården och skruvat", säger han.

Foto: Simon Eliasson

KIRUNA2014-01-12 18:27

Folkets hus-parkeringen, Kiruna, lördagkväll i smällkalla januari. Vanligtvis passerar här A-traktorerna ungefär lika ofta som mer eller mindre berusade kroggäster på väg mot Ferrum. Men inte ikväll.

Ger frihet

Polisen har gått ut med information om att man framöver kommer satsa på att kontrollera "epor" (se artikel intill).

På Ungdomens hus, i en källarlokal i samma hus som badhuset, träffar NSD flera A-traktorchaufförer. Det är ett vanligt stopp på "varvet".

– De flesta har väl parkerat sin epa nu när polisen ska ut och kontrollera. Det är ju schysst att de varnar iallafall. Alla är ju inte olagliga, men det är onödigt att chansa ändå, man vet ju inte vad de hittar för fel, säger en av de unga traktorchaufförerna som lämnat sin i garaget för kvällen.

Snacket går om hur man lurar polisen. Vem som har olagliga respektive lagliga A-traktorer, hur spärrar fungerar, vem som har krockat eller kört av vägen... Klart är att A-traktorer är stort, och viktigt för ungdomar i en så vidsträckt kommun som Kiruna. Flera av chaufförerna kommer från byar utanför staden. Med fem mil till Ungdomens hus är det lätt att förstå frihetskänslan en A-traktor innebär.

Riktigt lyxåk

Efter 23 på lördagkvällen anländer Hannes Holm och kompisen Kevin Nildén, båda 15, till Ungdomens hus. De kommer i Hannes Volvo 740, en svart skönhet med alla bekvämligheter man kan tänka sig.

– Hannes har lätt en av stans lyxigaste epor. Den har A/C, elhissar, centrallås, teddytyg och typ 30 wunderbaums, berättar Kevin Nildén.

Utanför står en till A-traktor parkerad, och innan färden går ut mot stan så diskuteras det en del i gänget som samlats utanför.

– Du vet väl att du kommer att dö nu, Hannes kör som en tok! Skojar en ur gänget innan NSD tar plats i "sjufurtin". Ingen fara dock, Hannes gillar att glida och har en laglig traktor. Kanske gör den 35 i nedförsbacke.

Färden går via Föreningsgatan, förbi Bishops, mot "bussis" och sedan vidare till Folkets hus-parkeringen. Där är det välkända "varvet" avklarat, en sträcka som otaliga Kirunaraggare kört före Hannes och Kevin.

"De gör ju bara sitt jobb"

Hannes Holm är alldeles färsk bakom A-traktor-ratten och har inte ens haft AM-kortet i en vecka.

– Det är skitkul, men man är ju lite nervös ibland när det är så nytt. Det kan vara lite jobbigt om man står i en korsning och folk bakom en hetsar för att man ska komma iväg snabbt, säger Hannes Holm.

Just det är något de båda återkommer till flera gånger. Bristen på respekt från andra trafikanter.

– De som är lite äldre ser oss som ligister bara för att vissa härjar. Det är ofta folk som gör idiotiska omkörningar för de tycker vi kör för sakta, det kan vara mitt inne i stan, säger Kevin Nildén.

Polisens "offensiv" för att kontrollera A-traktorer tycker de är helt OK, trots allt.

– Det är väl bra om de kan få bort de värsta traktorerna från vägarna. Polisen här i stan är bra att ha och göra med, dessutom gör de ju bara sitt jobb, säger Hannes Holm.

EPA eller A-traktor?

Nyregistrering av EPA-traktorer upphörde redan 1975. Efter en folkstorm var man tvungen ersätta det med något, och A-traktorreglerna från 1963 tog över.

Den största skillnaden är att EPA-traktorer inte hade någon begränsning i hur fort de kunde gå. De fick däremot inte köras snabbare än 30 km/h.

Med A-traktorn infördes 30 km/h som begränsning för högsta möjliga hastighet.

Växlar över 1 och 2 ska vara spärrade och hytten ska vara konstruerad så att den är lika säker som en icke ombyggd bil.

Det får finnas säte för en eller två passagerare bredvid föraren.

Källa: Trafikverket och Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!