Efter tuffa år ökar malmvagnsföretaget sin omsättning

Idag, 20 år efter starten, omsätter Kirunaföretaget Kiruna wagon, nära 200 miljoner kronor. Affärsidén bygger på malmvagnar med låg vikt för effektivare gruvtransporter. Idag har man breddat utbudet och säljer även licenser i flera kontinenter. "Vi siktar globalt och där har vi den stora resan", säger vd:n Fredrik Kangas.

Kiruna Wagons vd, Fredrik Kangas, ser en global framtid framför sig. Företaget breddar sina produkter och säljer licenser till flera kontinenter. "Den lokala marknaden ser bättre ut än någonsin med alla uppstarter som är planerade", säger Kangas.

Kiruna Wagons vd, Fredrik Kangas, ser en global framtid framför sig. Företaget breddar sina produkter och säljer licenser till flera kontinenter. "Den lokala marknaden ser bättre ut än någonsin med alla uppstarter som är planerade", säger Kangas.

Foto: Maria Dahlgren

Kiruna2024-05-25 15:00

Nyheten i korthet

  • Kiruna Wagon, ett malmvagnsföretag baserat i Kiruna har en omsättning på nästan 200 miljoner kronor. Företaget, som startade för att möta LKAB:s vagnbehov för 20 år sedan, har nu expanderat till att sälja licenser globalt.
  • Trots en nedgång inom gruvindustrin 2015-2018, har företaget återhämtat sig och bygger nu 100-150 vagnar om året. Dessutom har företaget utvidgat sin verksamhet till Pitkäjärvi, Gällivare och en stad i Polen.
  • Priset på vagnarna har ökat betydligt under de senaste åren, nu kostar en vagn cirka 2 miljoner kronor. VD Fredrik Kangas menar att detta beror på effekterna av kriget i Ukraina, inflation och räntor samt förändringar inom tillverkningsindustrin.

Dagen till ära så serveras det tårta i verkstaden. Kiruna wagon fyller 20 år och anställda och andra inbjudna går runt och tittar på verksamheten. 

undefined
Kiruna Wagons lokaler på LKAB:s industriområde i Kiruna besöktes på fredagen av allmänhet. Man firade 20 år som företag och höll öppet hus bakom grindarna.
undefined
Unni Häggrot, 18, Elen Labba, 17, och Ebba Mikberg, 17, pluggar Teknik med inriktning mot design vid gymnasieskolan i Kiruna. De passade på att besöka Kiruna Wagon när de höll öppet hus. Alla tre är intresserade av svetsning.
undefined
Jon-Ante Persson Labba är nyanställd. Han har jobbat vid LKAB anrikningsverk innan han började som svetsare på Kiruna Wagon för 11/2 månad sedan. "Jag tycker att det är kreativt att foga ihop delarna till vagnar", säger han.
undefined
Joel Eriksson ser vagnarna från Kiruna Wagon rulla förbi även på sin fritid. Han bor nämligen vid Luossavaara och kan följa ekipagens färdväg.
undefined
Gunilla Johansson har jobbat för Kiruna Wagon sedan 2006. Hon har jobbat 18 år som svetsare och nu jobbar hon med godsmottagning. "Jag har alltid trivts", säger hon ett halvår innan hon går i pension..
undefined
Fredrik Stålnacke, Joel Eriksson och Ewa Jastrzebska är tre av 36 anställda hos Kiruna Wagon. Förutom verksamheten i Kiruna har man tre anställda i Pitkäjärvi, tre i Gällivare och tre i en polsk stad.
undefined
Hon är polska och har jobbat på Kiruna Wagon i ett år. Kiruna Wagons polska fabrik ligger bara 16 kilometer från Ewa Jastrzebskas hemstad. "Jag visste det innan jag sökte jobb här", säger hon.

Vagntillverkaren finns inne på LKAB:s gruvområde och det var LKAB:s vagnbehov som företaget startades kring, 2004. Fredrik Kangas är vd och han ser stora fördelar med att man finns i direkt anslutning till en stor kund som LKAB. 

– Det har jättestor betydelse. Totalt sett är LKAB världens mest produktiva och moderna gruva och de finns  på samma område. Det tar fem minuter att se allt vi behöver se, behöver man prata med någon så finns de här. Jag reser runt hela gruvvärlden och träffar folk och alla vi träffar är bättre utbildade än vi är här i Malmfälten men i slutet av dagen får de inget gjort. Många andra gruvor i världen har distanserad organisation och då vågar man inte ta beslut, säger Fredrik Kangas. 

undefined
Det lokala företaget Kiruna Wagon med en årsomsättning på 200 miljoner siktar nu in sig på en global marknad.

Idag har företaget 36 anställda och man är etablerade i Pitkäjärvi, Gällivare och i en polsk stad förutom i Kiruna. Under en djup svacka inom gruvindustrin 2015-2018 så byggde man färre vagnar. Idag är man uppe i tidigare volymer, man bygger 100-150 vagnar per år. Företaget har satsat på den globala marknaden och säljer numer licenser till företag i andra delar av världen som Australien, Polen och Nordafrika. Men fortfarande är Malmfälten med LKAB, Boliden och Kaunis iron den största marknaden. 

undefined
LKAB har gjort en beställning på 120 vagnar. 100 vagnar beställdes redan innan de båda urspårningarna som skedde i vintras. Man har sedan kompletterat med 20 till.

Vad säger era huvudkunder om att ni säljer era lösningar till konkurrenter runt världen?

– Vi äger våra produkter. Men LKAB:s vagn bygger vi bara åt dem. De ger oss ritningarna och vi bygger. Men vi har en annan vagn som har liknande bottentömmande konstruktion och den är efterfrågad från andra håll. 

Vad kostar en vagn att köpa?

– Runt 11/2 miljon ungefär men priserna har ökat så otroligt mycket under de senaste åren så 2 miljoner kronor kostar en vagn idag, säger Fredrik Kangas. 

Det som påverkar att priserna har stigit är som i övriga samhället den påverkan som kriget i Ukraina, inflation och räntor fått på tillverkningsindustrin men samtidigt har förändringar, sammanslagningar, inom stål- och järnvägsindustrin haft betydelse för prisökningen.  

– Vi hade ett rejält bakslag i samband med pandemin. Pandemin och sedan Ukrainakrisen har gjort att vi har förlorat ganska mycket pengar på vissa projekt. I år har vi en liten smäll kvar från det men sedan är det bortstädat och vi är inne på ny kula. 

undefined
En LKAB-vagn som ska färdigställas hos Kiruna Wagon.

Innan de två urspårningarna efter Malmbanan som inträffade med tät följd i vintras så fick man en stor beställning från LKAB om 100 nya vagnar. Efter urspårningen utökade gruvbolaget sin beställning med 20 vagnar till. Ännu vet man inte orsaken till urspårningarna som skedde nära Riksgränsen och Vassijaure. Utredningen från Statens haverikommission väntas dröja ännu någon månad till innan den presenteras. Men det har talats om att det kan ha varit vagnar som orsakat en av urspårningarna. 

– Vi har varit inblandad genom åren i ett antal urspårningar och det är nästan uteslutande infrastrukturen som påverkat. Men i en av urspårningarna som nu skedde tidigare i vintras så spekuleras det om att det handlar om en vagn. Det får man se definitivt när haveriutredningen kommer. Allt tidigare har varit infrastruktur, säger Kangas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!