Kirunalaget hade varit pÄ Partille cup i Göteborg och skulle flyga hem klockan 13.55 under lördagen. Hela laget hade en gruppbokning till LuleÄ Airport med mellanlandning i Stockholm, förutom en av tjejerna som skulle stanna i Stockholm. DÄ hon hade en separat bokning sÄg lagförÀldrarna till att checka in henne först.
Under boardingen gÄr den ena lagförÀldern pÄ med de första handbollstjejerna och lagförÀldern Susanna Jatko stannar kvar med de sista som skulle ombord.
NÀr den 15-Äriga tjejen som bara skulle till Stockholm blippar sin biljett lyser det rött pÄ displayen.
â Vi gĂ„r fram till personalen och frĂ„gar varför hennes biljett lyser rött och personalen svarar att hon inte har en plats. Jag sĂ€ger sĂ„klart "vadĂ„ har ingen plats, vi har ju bokat biljett" och personalen sĂ€ger att planet Ă€r överbokat och att tjejen Ă€r stand by, sĂ€ger Susanna Jatko.
Personalen förklarar att tjejen ska ombokas till ett annat plan, antingen ett som har mellanlandning i Köpenhamn eller ett som gÄr 23.20 direkt till Stockholm.
âHon fick ju ren panik och jag förklarar till dem att det inte finns en chans att jag lĂ€mnar henne, sĂ€ger Susanna Jatko och fortsĂ€tter:
âDe sĂ€ger att de kommer ta hand om henne och att hon kan flyga om nĂ„gon timme via Köpenhamn och jag förklarar igen att ni Ă€r ju inte klok rent utsagt, ska ni skicka henne till ett annat land nu ocksĂ„ nĂ€r ni ser hur hon reagerar, hon var ju helt förtvivlad.
De blev ombokade till planet som skulle till Stockholm klockan 23.20.
â Efter mĂ„nga turer förstĂ„r de att jag inte kommer att ge mig och jag kommer inte gĂ„ ombord pĂ„ planet och lĂ€mna en 15-Ă„ring som aldrig har varit pĂ„ Landvetter tidigare dĂ„ jag faktiskt Ă€r ansvarig för henne tills hon kommer hem.
Efter en lÄng dag landade de pÄ Arlanda 01.15 och tjejen fick Äterförenas med sin familj i Stockholm.
SAS presschef Irena Busic skriver i ett mail till NSD att de har tydliga rutiner vid överbokning.
â SjĂ€lvklart Ă€r det inte sĂ„ att vi vill lĂ€mna 15-Ă„ringar ensamma pĂ„ en flygplats. Vid gruppresor sĂ„ ska ingen behöva bli lĂ€mnad kvar. I det hĂ€r fallet verkar kunden ha haft en separat flygbiljett. Jag har tyvĂ€rr ingen förklaring till hur det kunde bli sĂ„hĂ€r mer Ă€n att det sannolikt Ă€r den mĂ€nskliga faktorn som felat, skriver Irena Busic.