Kirunalaget hade varit på Partille cup i Göteborg och skulle flyga hem klockan 13.55 under lördagen. Hela laget hade en gruppbokning till Luleå Airport med mellanlandning i Stockholm, förutom en av tjejerna som skulle stanna i Stockholm. Då hon hade en separat bokning såg lagföräldrarna till att checka in henne först.
Under boardingen går den ena lagföräldern på med de första handbollstjejerna och lagföräldern Susanna Jatko stannar kvar med de sista som skulle ombord.
När den 15-åriga tjejen som bara skulle till Stockholm blippar sin biljett lyser det rött på displayen.
– Vi går fram till personalen och frågar varför hennes biljett lyser rött och personalen svarar att hon inte har en plats. Jag säger såklart "vadå har ingen plats, vi har ju bokat biljett" och personalen säger att planet är överbokat och att tjejen är stand by, säger Susanna Jatko.
Personalen förklarar att tjejen ska ombokas till ett annat plan, antingen ett som har mellanlandning i Köpenhamn eller ett som går 23.20 direkt till Stockholm.
–Hon fick ju ren panik och jag förklarar till dem att det inte finns en chans att jag lämnar henne, säger Susanna Jatko och fortsätter:
–De säger att de kommer ta hand om henne och att hon kan flyga om någon timme via Köpenhamn och jag förklarar igen att ni är ju inte klok rent utsagt, ska ni skicka henne till ett annat land nu också när ni ser hur hon reagerar, hon var ju helt förtvivlad.
De blev ombokade till planet som skulle till Stockholm klockan 23.20.
– Efter många turer förstår de att jag inte kommer att ge mig och jag kommer inte gå ombord på planet och lämna en 15-åring som aldrig har varit på Landvetter tidigare då jag faktiskt är ansvarig för henne tills hon kommer hem.
Efter en lång dag landade de på Arlanda 01.15 och tjejen fick återförenas med sin familj i Stockholm.
SAS presschef Irena Busic skriver i ett mail till NSD att de har tydliga rutiner vid överbokning.
– Självklart är det inte så att vi vill lämna 15-åringar ensamma på en flygplats. Vid gruppresor så ska ingen behöva bli lämnad kvar. I det här fallet verkar kunden ha haft en separat flygbiljett. Jag har tyvärr ingen förklaring till hur det kunde bli såhär mer än att det sannolikt är den mänskliga faktorn som felat, skriver Irena Busic.