Kockums i Malmö bygger ram och bromssystem medan Kiruna Wagon tillverkar korgen och lucksystemet.
De har också varit med och utvecklat den nya vagnen tillsammans med beställaren LKAB och deras konsulter.
Sedan starten 2005 har tre till fem vagnar i veckan rullat ut från verkstäderna. Skulle man koppla i hop alla malmvagnar skulle tåget mäta 1,03 mil.
Med tanke på att investeringen från LKAB:s sida landar på 1,3 miljarder kronor har projektet fått relativt liten uppmärksamhet.
Därför avtäcktes den tusende vagnen i vagnverkstaden i Kiruna med inbjudna tillverkare, reparatörer och beställare närvarande.
- Jag har aldrig jobbat i ett projekt där alla har gett järnet för att hålla tidsplanen. Och vi håller den exakt, säger Björn Widell från Kockums i Malmö.
Ytterligare 130 vagnar är beställda av LKAB och den sista vagnen ska levereras i juni nästa år.
- Men vi hoppas att LKAB ska verkställa sin vision om att komma upp i 50 miljoner ton om året. Då hoppas vi på fler beställningar, säger Fredrik Kangas i Kiruna wagon.