Anledningen till att de totalt 80 milen skoterlederna enligt nuvarande plan inte underhålls är för att pengarna inte räcker till.
– Vi har byggt två fina anläggningar på Matojärvi, men det tillkommer kostnader för städningen. Det byggs, men glöms bort att det blir ökade driftskostnader, säger Anders Burman, chef över fritidsanläggningar.
Att inte underhålla skoterlederna har varit uppe för diskussion tidigare.
– Nu är den på tapeten igen och det är en känslig fråga. Skoterlederna i sig är ju ingen kostnad, och därför lättare att spara in. Man tar sig fram ändå även om det är guppigt och tråkigt, säger Burman.
Han beklagar att kommunen i dagsläget inte kan ha pistade leder men "hoppas på en slant till våren".
– Nu ruskar vi bara över sjöarna, alltså sätter stickor som visar var det är säkert att köra. Vi ska göra en skrivelse till kommunstyrelsen att se över om en frivillig avgift kan införas, som ska gå rakt till skoterlederna, säger Burman.
Stefan Sydberg (M), ordförande i fritidsutskottet samt vice kommunalråd, säger att skoterspåren är ett av de sparförslag som har lagts fram från verksamheten.
– De har ansvar för sin budget, men nu tittar vi på hur det kan göras en omfördelning av budgeten för att stötta upp fritidssidan ekonomiskt.
– Det är inte bara skoterspåren, utan även skidspåren exempelvis. Kommunen behöver spara pengar, men vi vill ju också att invånarna ska använda de möjligheter som finns till en bra fritid, säger Sydberg.