Enligt Trafikverket finns det finns ett fem olika alternativ till var stationen ska placeras. Alternativen som det rör sig om är att behålla stationen i befintligt läge, att placera stationen vid det nya centrum alternativt i anslutning till flygplatsen, eller två yttre alternativ där stationen placeras strax norr och respektive söder om Kiruna.
– Det känns otroligt bra att vi nu närmar oss ett beslut i denna fråga. Det väldigt viktigt att Trafikverket har en faktabaserad och saklig dialog med övriga parter för att få ett så bra underlag som möjligt innan vi fattar ett beslut, säger Helena Eriksson, regional direktör på Trafikverket.
Under arbetet kommer Trafikverket jobba med en referensgrupp där bland andra Region Norrbotten, Kiruna kommun, LKAB, turistnäringen samt två samebyar ingår.
Fredrik Björkenwall, presschef på LKAB, välkomnar Trafikverkets besked och ser det som positivt att det finns ett datum att rikta in sig mot. När det kommer till gruvbolagets roll i referensgruppen anser de att Trafikverket bör hålla i taktpinnen.
– Vi ser frågan om järnvägstationens placering som Trafikverkets att leda framåt, säger han.
Enligt Fredrik Björkenwall har LKAB i dagsläget ingen placering eller sträckning som de föredrar före de andra.
– Vi får se efter vi har suttit ned med referensgruppen om vi får ett förändrat ställningstagande, säger han.
Även Gunnar Selberg, (C) är glad att arbetet med järnvägsstationens placering forceras. När det kommer till den tilltänkta placeringen av järnvägsstationen ser han bara två rimliga alternativ.
– Det första är en centrumnära dragning av järnvägen och det är det vi kommer att kämpa för men vi vill inte utesluta en alternativ sträckning via flygplatsen i andra hand, säger han.
Beroende på vilket alternativ som det beslutas om kommer kostnaden för den nya järnvägsstationen att påverkas. Som tidningen tidigare berättat uppskattas det billigaste alternativet till 200 miljoner kronor medan det dyraste uppskattas till 1,1 miljard kronor. Placeringen och kostnaden för järnvägstationen är en fråga som debatterats flitigt under en längre tid.
Vem som det i slutändan blir som står för kostnaden för den nya järnvägsstationen och spårdragingen är en av frågorna som kommunen kommer att lyfta vid referensgruppens sammankomst under våren.