Omsättningen för årets första nio månader ökade med 28 procent jämfört med förra året och rörelseresultatet stärktes till 9,7 miljader kronor från 4,9 vilket motsvarar en ökning på 96 procent. Det framgår i delårsrapporten som presenterades under fredagen.
– Tittar man på det vi kan påverka själv så har det varit ett riktigt bra kvartal, vi har haft en hög produktion, så det har varit positivt, säger Jan Moström.
– Sammantaget är det ett bra kvartal tack vare höga priser och en svag krona. Men det som oroar är att vi ser att priset går ner, framförallt pelletspremien, och att våra kunder ganska konsekvent har dragit ner stålproduktionen.
Under starten av kvartalet var priset på järnmalm cirka 125 dollar per ton men sjönk till 93 dollar vid utgången av kvartalet. Samtidigt sjönk de marknadsnoterade pelletspremierna.
– Priserna fortsätter neråt, nu in i fjärde kvartalet så ser vi att det är en prispress neråt både när det gäller gruppriset och pelletspremien är också under hård press. Så vad man kan se börjar det slå igenom att den globala stålmarknaden med undantag av Kina har minskade volymer och att stålproducenter drar ner volymer. Det gäller exempelvis SSAB som är vår största kund på södra omloppet.
LKAB:s verksamhet är kostnadsmässigt beroende av att ha en jämn produktion.
– Det är väldigt stora volymer som går genom våra gruvor och förädlingsverk. Vi vill köra dem så jämnt som möjligt för att undvika produktkvalitetstörningar och kostnadsproblem. Ju jämnare vi kan köra dem desto bättre är det men det förutsätter att vi inte bygger alltför mycket lager. Det är ett problem vi får om vi inte får kunder som tar våra volymer.
Ökade kostnader för samhällsomvandlingarna påverkade resultatet negativt.
– Vi ökar avsättningen till samhällsomvandlingen med nästan 900 miljoner. Det är konsekvenser av de förändringar i våran kostnadsbedömning som påverkar det här.
LKAB satsar också miljardbelopp på utvecklingsarbete dit prospektering och projekten SUM och HYBRIT räknas.
– Det är näst intill det viktigaste vi håller på med, det är våra framtidsfrågor. Även om man kan tycka att tidsperspektivet är långt att vi idag har en produktionsplan till 2030 så är det en fruktansvärt kort tid om vi på allvar ska ställa om vår verksamhet och det vet vi att måste göra, säger Jan Moström.