Sponsring på bortaplan

Långt mer än hälften av LKAB:s anställda i Sverige är verksamma i Kiruna. Men LKAB:s största sponsorsatsningar går Kirunaidrotten förbi.- Nej, det gör de inte. Vi kommer att sponsra alpina SM i Björkliden i april, säger Lotta Fogde vid LKAB.

Foto:

KIRUNA 2009-12-23 06:00
I kölvattnet av diskussionerna kring personalresorna till Luleå har debatten om LKAB:s satsningar på Luleå hockey blossat upp igen.
Det är snart fyra år sedan som gruvbolaget gick in som stor sponsor i elitserieklubben och reaktionerna från föreningar, politiker och fackliga företrädare i Kiruna blev kraftiga.
Som bekant finns en komplicerad historia mellan Kiruna och Luleå framför allt när det gäller ishockey
Nu är Kirunaföreningarna mitt uppe i förhandlingar om nya avtal om pengar från den sponsorpott som fördelas lokalt och kommentarerna är därför ytterst försiktiga.
Beslut i direktionen
Enligt vad NSD erfar har stödet till ishockeylaget Kiruna IF i division I legat på mellan 300 000 och 400 000 kronor de senaste åren.
I praktiken har det blivit en minskning eftersom sponsringen från dotterbolagen Kimit och KGS numera ska räknas in i den totala satsningen från LKAB.
Satsningen på Luleå hockey torde vara omkring tio gånger så stor att döma av exponeringen på matchdräkterna och i Coop arena.
De pengarna tas dock från en annan budget och beslutas om på direktionsnivå.
- LKAB har två syften med sponsringen. Det första är att främja ett attraktivt samhällsliv på våra produktionsorter i Malmfälten, vilket vi gör främst genom att sponsra mängder med ungdomsaktiviteter. Det andra är att vara med och profilera Norrbotten i större sammanhang, säger Lotta Fogde, kommunikationsdirektör och sponsoransvarig vid LKAB.
Tre personliga kontrakt
Till den senare kategorin hör också satsningen på världscupen på skidor i Gällivare, där LKAB är huvudsponsor. Utöver det går man in med fem miljoner kronor till investeringar i Dundrets skidstadion.
Tre idrottsutövare har också personliga kontrakt med LKAB; Charlotte Kalla och Marcus Hellner, längdskidåkning, samt Anton Lahdenperä, alpint.
På senare år har det inte skett några profilsatsningar i Kiruna trots att 1 900 av bolagets 3 200 anställda i Sverige är verksamma där.
Lotta Fogde påpekar dock att LKAB är med som sponsor när Kiruna BK arrangerar alpina SM i Björkliden i april.
Samtidigt försvarar hon satsningarna i Luleå.
- För oss räcker det inte med att sponsra lokala aktiviteter i Kiruna och Malmberget. Man måste se att en livskraftig centralort som kan locka människor från andra delar av Sverige och världen, är viktigt för LKAB, säger Lotta Fogde.
Ska rensa i rabatten
Hon pekar på vikten av att profilera Luleå som en attraktiv studentstad. LKAB rekryterar många av sina ingenjörer från LTU där man sponsrar professurer och finansierar viss forskning.
I hennes uppdrag ingår att se över hur sponsringen ska se ut i framtiden. Det handlar delvis om att rensa i en vildvuxen rabatt där mycket har kommit till av historiska skäl snarare än utifrån en medveten linje.
- Jag har inte kommit så långt, men en sak som jag funderar över är hur LKAB långsiktigt ska kunna bli en mer attraktiv arbetsgivare för kvinnor. Vi kanske borde profilera oss kring något som väcker stort intresse bland kvinnor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om