Gemensamt kontor för bättre service

Skatteverket och Försäkringskassan har numera ett gemensamt servicekontor.

Skatteverkets och Försäkringskassans gemensamma servicekontor i Kiruna har öppnats. Handläggaren Berit Pahtajärvi (sittande), kontorschefen Anki Backman och handläggaren Ellinor Olofsson firade invigningen  i går.FOTO: Alexander Linder

Skatteverkets och Försäkringskassans gemensamma servicekontor i Kiruna har öppnats. Handläggaren Berit Pahtajärvi (sittande), kontorschefen Anki Backman och handläggaren Ellinor Olofsson firade invigningen i går.FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA. 2008-12-05 06:00
Personal vid Skatteverket och Försäkringskassan firade invigningen med tårta och kaffe. Det gemensamma servicekontoret var det 33:e i ordningen av de 82 stycken som ska finnas i Sverige år 2010. Så sent som i våras invigdes ett sådant kontor i Gällivare.
Servicekontoren är ett samarbete mellan Försäkringskassan, Skatteverket och Arbetsförmedlingen. Den sistnämnda myndigheten kunde dock av utrymmesskäl inte vara en del av det nya servicekontoret i Kiruna. Förhoppningen är ändå att det ska gå att fixa i framtiden på något sätt.
- Det här är ett helt nytt samarbete mellan myndigheter som förbättrar vår service och gör det lättare och smidigare för allmänheten att kontakta oss, säger enhetschefen Anki Backman.
Det gemensamma kontoret är inrymt i City Galaxen, i direkt anslutning till Försäkringskassans huvudsakliga verksamhet där cirka 20 personer arbetar. Skatteverket håller även i fortsättningen till i sina lokaler i Polishuset.
Två handläggare har anställts vid kontoret, Berit Pahtajärvi och Ellinor Olofsson. De ska ge kunder råd och hjälpa dem med snabbare ärenden.
- Kunden får här möjlighet att möta två myndigheter på ett och samma ställe, säger Anki Backman.
För Försäkringskassans del förbättras servicenivån. Öppettiderna för kundmottagning ökar från två till fem dagar i veckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om