Det finns ett stort missnöje över hur sjukresorna och färdtjänsten fungerar i Karesuando med omnejd. PRO föreningen har därför startat ett upprop.
Enligt personer som tidningen har varit i kontakt med kan färdtjänsten åka 18 mil, från Kiruna till Karesuando, för att köra en person en kortare sträcka, och sedan åka tillbaka till Kiruna igen. Trots att det finns en lokal taxientreprenör i Karesuando.
– Det är så att de här transportuppdragen upphandlas enligt lagen om offentlig upphandling. Det är den som följs, säger Tomas Widetun, chef färdtjänst hos Regionala kollektivtrafikmyndigheten Norrbotten, RKM.
Men är det rimligt att en taxi ska åka omkring 40 mil för att köra en person en kortare sträcka?
– Nej, det är inte rimligt om det är så varje gång. Jag känner inte till det här eftersom jag inte jobbar med transporterna, jag jobbar mest med färdtjänsttillstånden och regelverk.
Kommer ni se över det här?
– Visst kan vi se över det men tyvärr så måste vi följa lagen, det upphandlas enligt lagen om offentlig upphandling och sedan tecknar man ett avtal och då ska den trafiken utföras av den som har vunnit upphandlingen.
Har ni något miljötänk bakom transporterna?
– Naturligtvis, miljötänket ligger i att försöka samordna och nyttja den bil som är närmast.
– Grundtanken är att de ska ha en bil i Karesuando som kör de uppdragen.
Vi har försökt att nå Region Norrbotten för svar på kritiken om sjukresor. Pressansvarige hänvisade då till Länstrafiken som skött upphandlingen.