I Särkimukka där Explore the North har sin anläggning har det varit snö under en vecka, berättar Johan Väisänen. Under samma period har det varit strömavbrott "en eller två gånger om dagen".
– Det är helt galet. Vi har fullt i gäster i hotellet och ingenting fungerar. Det kommer inga nyheter från Vattenfall om vad som sker och samtidigt har vi mörkt på hela anläggningen. Vi har varit tvungna att ta in mer personal för att kunna klara av att hålla en hyfsad nivå, men det är klart att det inte är någon bra marknadsföring, varken för oss eller länet, när det blir så här extremt.
Läs också: Många strömavbrott i Tornedalen
Hur löser ni servicen på plats?
– Vi får laga frukost på mindre gasolkök, där vi kan koka ägg och kaffe. Men det är klart att vi inte har kapacitet att göra samma produkt som vi annars skulle ha. I går (tisdag) var det strömavbrott nästan hela dagen och i dag blev (torsdag) det mörkt klockan 05. Vattenfall skriver att strömmen ska komma tillbaka 12.30, men vi vet inte.
Läs också: Nya stora strömavbrott
Johan Väisänen säger att man nu måste börja titta på alternativa lösningar, som elverk. Samtidigt riskerar man att behöva betala tillbaka pengar till missnöjda gäster.
– När det är så här blir det ju sanitära problem också, eftersom vi tappar vattnet. Jag måste ju börja hitta andra lösningar, men om vi till och med måste fixa strömmen själv börjar det verkligen bli glesbygd. Vi har en besöksnäring som växer och som snart är den enda näring vi kan leva på här. Det blir väldigt negativa effekter om gästerna känner att det inte finns någon infrastruktur. Var och varannan dag är det mörkt när vi vaknar.