Årets isracing blev ingen rolig historia för rallycrosstjärnan Fredrik Tiger. Nej, bilen havererade totalt under en tävling - och Tiger visste inte vad som var felet.
Länge såg det ut som att han skulle missa hela rallycrossåret 2013.
- SM var inte med i min plan egentligen eftersom jag körde sönder på isen i vintras. Jag hade förstört min budget redan innan säsongen börjat, säger Kalix MK:s Fredrik Tiger.
"Tror vi har löst det"
Men till slut lyckades Tiger lista ut vad som var felet. Och bara två veckor innan den första SM-deltävlingen i Strängnäs bestämde han sig för att ställa upp - trots de stora tekniska problemen.
- Vi har letat mycket och länge efter vad som var fel. Det var en sprucken slang i kopplingen under bilen. Och det som hände var att den sög in luft i oljan när man varvar hårt och länge som man gör på isen. Den skar och det small rejält, säger 40-åringen som tävlar i klassen Super Nationell.
Men nu är det ordnat?
- Vi tror att vi har löst det i alla fall. Vi har fått köpt ny pump, nya slangar och nya kopplingar. Vi har bytt allt. Fungerar det inte nu så är det väl inte meningen att jag ska vara med, säger han och skrattar.
Du fick ingen drömuppladdning inför SM precis...
- Nej, man börjar se troll överallt till slut. Man får hjärnspöken helt enkelt. Men vi får försöka lägga det åt sidan och hoppas att allt fungerar i helgen. Jag har haft en timmes körtid med bilen och nu ska det väl fungera på tävling också.
Supersäsong
Förra årets svenska mästerskap slutade i stor succé för Tiger. Framgångarna blev faktiskt så stora att Kalix-föraren tog hem guldet. Det blev Fredrik Tigers tredje SM-guld i rallycross.
- Egentligen tycker jag att allt funkade bra under 2012. Jag hade inga speciella tekniska bekymmer, förutom när jag var i just Strängnäs. Annars flöt allt på precis som jag ville, säger han.
Nu satsar Fredrik Tiger på en ny supersäsong. Och i helgen inleds SM på en av hans absoluta favoritbanor: Strängnäs. Faktum är att han själv har banrekordet där. Men konkurrensen har ökat och han inser att vägen till guldet är lång och krokig.
- Jag siktar naturligtvis på guld. Det är många andra som vill ha det också, men jag kör alltid för seger. För mig är det viktigt att jag får starten att fungera så att man är bra iväg. Rallycrossen är på väg uppåt. Det är fler anmälda än på väldigt länge och det kommer bli stenhårt.