Bygget går som på räls

Bygget av Haparandabanan är i full gång.Bland annat står bron över Sangisälven och överfarten vid Björkforsvägen på tur att börja byggas.- Ett 60-tal personer är igång efter banan och vi håller just nu på att upphandla två nya entreprenader, säger projektledaren Lars Bergdahl.

Järnvägskorridoren är mellan 30 och 100 meter bred. Här vid Sangis är det väl tilltaget. FOTO: K-L Sundqvist FOTO: K-L SUNDQVIST FOTO: K-L Sundqvist

Järnvägskorridoren är mellan 30 och 100 meter bred. Här vid Sangis är det väl tilltaget. FOTO: K-L Sundqvist FOTO: K-L SUNDQVIST FOTO: K-L Sundqvist

Foto: K-L Sundqvist

KALIX/HAPARANDA2008-11-15 06:00
Regeringens så kallade närtidssastning på vägar och järnvägar som presenterades i september, har satt fart på bygget av Haparandabanan som ett tag såg ut att försenas en hel del. Av de 2,56 miljarder som regeringen öronmärkte för järnvägen så går drygt en miljard till Haparandabanan.
Byggtakten ökar och hela Haparandabanan beräknas nu vara klar för trafik år 2012.
- Vi arbetar på och har många brobyggen på gång, säger Lars Bergdahl.
Passerat gränsen mot Kalix
Tidigare har det varit mest aktivitet i Haparanda kommun med brobyggen över bland annat Naartijoki, Keräsjoki och Avajoki. Men nu har de klivit över kommungränsen till Kalix på allvar efter att järnvägsplanen vid Sangis vunnit laga kraft. Först ut är bygget av bron över Sangisälven som med sina 117 meter blir den längsta på den nya delen.
Gamla byvägen från Sangis mot Björkfors kommer i framtiden vika av mot Björkforsvägen söder om järnvägen.
Totalt kommer Banverket bygga fem järnvägsbroar samt en så kallad ekodukt (viltpassage) på den aktuella sträckan Kalix-Haparanda.
- Ekodukten blir vid Stor- och Lillträsket öster om Sangis och den blir cirka 20 meter bred. Här är mycket gynnsamt för en sådan, det blir som en ås som går över som vi fyller upp i naturlig höjd. Järnvägen går som i en tunnel under och jag tror att det kommer märkas mycket lite på naturen, säger Lars Bergdahl.
Förmånliga upphandlingar
Lågkonjunkturen innebär att Banverket troligen kommer billigare undan i upphandlingarna.
- Kan vara gynnsamt för oss, säger Lars Bergdahl.
Flera upphandlingar är på gång.
- Just nu har vi ute två entreprenader om totalt cirka tio kilometer in mot Haparanda stad, där anbuden ska vara inne vid jultid, säger Lars Bergdahl.
Arbetstakten ökar
Samtidigt ökas arbetstakten betydligt på den befintliga järnvägen mellan Morjärv-Kalix/Karlsborg. Under 2009 kommer Banverket bland annat slutföra spårbyggen och fundamentsättning, påbörja elektrifieringsarbetet och börja rusta upp bangårdarna i Morjärv, Kalix och Karlsborg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!