Utdömd bro får leva vidare

För fem år sedan bedömde dåvarande Vägverket att Kalixbron måste repareras senast år 2012 - eller tas ur bruk senast år 2015.Det blev varken det ena eller det andra.Hur säker är Kalixbron?– Det är ingen fara att färdas på Kalixbron, säger Ibrahim Coric, broansvarig vid Trafikverket.

För fem år sedan sade dåvarande Vägverket att Kalixbron måste åtgärdas alternativt stängas för trafik år 2015.
Det blev varken det ena eller det andra.

För fem år sedan sade dåvarande Vägverket att Kalixbron måste åtgärdas alternativt stängas för trafik år 2015. Det blev varken det ena eller det andra.

Foto: Lotta Nilsson

KALIX2014-02-05 16:49

Vägverket (numera Trafikverket) gjorde en förstudie avseende E4 förbi Kalix, en beslutshandling, i februari år 2009.

Vägverket region norr medverkade med åtta tjänstemän, Vägverket konsult deltog med elva tjänstemän, Kalix kommun hade en referensgrupp bestående av tre tjänstemän.

Förstudien, som utmynnade i en 100-sidig rapport, skulle syfta till att identifiera och analysera problem, utgöra grund för kreativa lösningar och fungera som underlag för samråd och länsstyrelsebeslut om projekten kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Reparation - eller tas ur bruk

Så här skriver Vägverket i förstudien, om Kalixbron:

"Vägverket bedömer att bron är i behov av omfattande reparationer senast år 2012, i annat fall måste den tas ur bruk senast år 2015. Problemet är att tätskikten i brons överbyggnad är undermåliga vilket innebär att vid sprickbildning i betongen kan vatten tränga ner till armeringen och försvaga brokonstruktionen. I samband med en eventuell broreparation bör brons lager ses över samt brons räcken."

"Kalixbron kan klara några år till"

Dåvarande projektledare i förstudien är inte kvar på den tjänsten och många andra tjänstemän som var med då har nya arbetsuppgifter.

Erik Vallin var med i egenskap av broingenjör då, han är nu projektledare och inte involverad i Kalixbron.

– Jag vet att en senare inspektion visat att Kalixbron kan klara några år till, säger Erik Vallin, som hänvisar till en annan projektledare som lär ha tagit över en del av den tidigare projektledarens uppgifter - men även han hänvisar alla frågor om Kalixbron vidare.

"Obekvämt, men inte farligt"

Det uppges inte finnas någon som var med vid förstudien 2009 som kan svara på frågor om slutsatserna då, kontra senare slutsatser.

Slutsatser som står helt i motsats till varandra.

Ibrahim Coric har tidigare sagt, i NSD, att underhållet är eftersatt då det tidigare fanns planer på att bygga en ny bro.

– Det är ingen fara att färdas på Kalixbron. Det är obekvämt, men det är inte farligt, säger Ibrahim Coric.

Hur kan de tydliga slutsatserna i förstudien år 2009 ersättas av motstridiga slutsatser?

– Jag förvaltar bron, jag tar hand om den här frågan, en utredning från förra året gav slutsatsen att bron har full bärighet. Jag kan inte kommentera tidigare utredningar som jag inte varit inblandad i, säger Ibrahim Coric som tillägger att arbetena på Kalixbron - ny beläggning - inleds i maj alternativt juni i år.

Fakta om Kalixbron

- Kalixbron blev färdigbyggd år 1957

- Mellan landfästenas lager är bron 276 meter lång

- På senare tid har bron byggts om genom att trottoarerna har breddats och skiljeräcken har monterats

- Fjärrvärmerör har lagts i bron, i stället för de vatten- och avloppsledningar som fanns monterade i bron från det att den byggdes

- Fordon som inte uppfyller EG-krav när det gäller längd, vikt, axeltryck med mera kan ansöka om dispens hos Trafikverket för att få trafikera allmänna vägar och broar

- Dåvarande Vägverket gav avslag till 117 av de dispensansökningar som kom in under en tiomånadersperiod, maj år 2007 till och med februari år 2008, där man önskade

trafikera Kalixbron

- Det placerade Kalixbron på sjunde plats i hela Sverige, när det gäller antal avslag på dispensansökningar

Källa: Vägverkets förstudie från år 2009

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om