Peter Fällén är uppvisningsförare vid F7 Såtenäs.
För en tid sedan tog han hem det finaste priset i branschen:
”The Sir Douglas Boder Trophy” för ”Best Individual Flying Display” (bästa individuella flyguppvisning) vid världens största militära flyguppvisning ”The Royal International Air Tattoo (RIAT)” som årligen arrangeras på RAF Fairford i England.
Flyguppvisningen uppges ha lockat omkring 160 000 besökare under tre dagar.
– De bästa piloterna i världen är med, säger Peter Fällén.
Mer om uppvisningen senare, nu backar vi först.
Peter Fällén är uppvuxen i Kalix.
– Det var idrott för hela slanten: bandy, hockey, slalom, fotboll och golf, säger Peter Fällén.
När det var dags för lumpen föll valet på F21 i Luleå.
– Jag spelade bandy, det skulle vara enkelt att åka hem och träna.
Peter Fällén blev ytbärgare i lumpen.
– Vi var en besättning på fem personer, vi tillbringade mycket tid tillsammans och blev otroligt tajta. Livet där var på det sättet väldigt likt idrottslivet, säger Peter Fällén vars intresse för flygvapnet väcktes där och då.
– Jag sökte till flygvapnet, blev antagen och i samma veva lade jag skridskorna på hyllan.
”Nu är det paybacktime” säger Peter Fällén.
Numera är han bandytränare för sonens lag samt fotbollstränare för dotterns lag.
– Idrotten har gett mig så mycket, jag vill ge tillbaka. Alla har fullt upp, det är svårt att hitta tränare, men om vi ska kunna ge våra barn det vi fick så krävs det att vi ställer upp. Någon måste ta sig tid, säger Peter Fällén.
Familjen flyttade fram och tillbaka mellan Uppsala och Östersund ett antal gånger, båda flygflottiljerna lades ned.
– Då hamnade vi i läget att välja var vi ville bo. Vi valde Trollhättan och här bor vi sedan år 2005, säger Peter Fällén vars arbetsplats F7 Såtenäs ligger mellan Trollhättan och Lidköping.
Peter Fällén har varit uppvisningspilot i 4 år nu.
– Piloter är skickliga på att hantera flygplan, det svåra är egentligen det oväntade. När utomstående faktorer ställer till det, som exempelvis att vädret är dåligt eller en polishelikopter kommer in i uppvisningsområdet. Det är viktigt att jag fattar rätt beslut i oväntade situationer.
Smeknamnet – eller "callsign" som det heter i flygvärlden – ”Starbutt” har sin förklaring.
– Det kan vara svårt att hålla reda på alla förnamn i mötet med piloter från andra länder, callsigns är mycket enklare.
Starbutt?
– Grunden kommer från kaffekedjan Starbucks, från när jag läste flygfysiologi i USA. Var andra delen av mitt callsign kommer från, håller jag fortsatt hemligt, säger Peter Fällén.
Tillbaka till Fairford, England.
– När jag sätter mig i flygplanet är allt alltid det samma, det kan vara ett träningspass och det kan vara 80 000 människor som står och tittar, det kopplar jag bort, säger Peter Fällén apropå att adrenalinpåslaget kommer efteråt.
– När jag går ur planet darrar fingrarna lite lätt. Då är det ”high five” med tekniker och andra, för vi är ett lag bakom prestationen.
Peter Fällén säger att han aldrig hade en tanke på att han skulle vinna.
– Jag fick helt klart gåshud när mitt namn ropades upp vid prisceremonin. Jag fick sedan veta att det var helheten i min uppvisning som var avgörande, säger Peter Fällén som nu får sitt namn och Swedish airforce ingraverat i ett vandringspris.
– Det ska stå på jobbet, där alla som är del i det kan se det.