Anledningen till de långvariga störningarna i Paharova med omnejd är enligt honom en kortslutning i systemet kring telemasten i Lahnajärvi.
– Att det sedan har tagit så lång tid att åtgärda är vårt ansvar. Vi har gjort en felbedömning när det gäller prioriteten, säger Hans G Larsson.
Att både mobiltelefonin och den fasta telefonförbindelsen påverkats hänger ihop med teknikskiftet för några år sedan – där det fasta kopparnätet på många platser har ersatts av mobil teknik som kommunicerar via samma master som mobiltelefonerna.
– Det jag ska göra nu är att lyfta upp det till dem som är tekniskt ansvariga, så att de som har den nya tekniken kan identifieras och prioriteras vid driftsstörningar. Tio dagar är alldeles för lång tid för att vara utan telefon, säger Hans G Larsson.
Kommer de som drabbats nu att kompenseras av Telia?
– Ja, vi har en kompensationstrappa där de drabbade kompenseras per utebliven tjänst. Men de måste själva ansöka om det, säger Hans G Larsson.