Tandlös lag i julhandeln

Varje färgglad, glittrande pinal i julhandelns skyltfönster ska vara prismärkt. Det kräver lagen.Men ofta ser kunder motsatsen. Bistra plastdockor som mannekängar det senaste modet, leksaker och sportutrustning i drivor - alltihop utan prislappar.

Inte en enda prislapp syns i detta fönster.

Inte en enda prislapp syns i detta fönster.

Foto: Anton Åström

KALIX2011-12-02 20:44

Gunnel Nordgren arbetar i en klädbutik i Kalix, där plaggen i fönstret aldrig prismärks. Hon tycker inte att det måste finnas ett krav på prismärkning.

Men säger också att hon själv gärna ser priset tydligt redan i skyltningen:

- Men i vår butik skulle det nog inte funka. Vi byter skyltning en gång i veckan.

Ansvar i prislappar
Johan Sundberg är konsumentvägledare i Luleå. Han jämför handlarnas ansvar att informera om pris med att gå mot röd gubbe eller att köra för fort.

- Polisen kan inte kontrollera allt, men man förväntar sig att människor kan respektera lagen.

Slarvande butiksinnehavare kommer oftast undan menar Johan Sundberg. Men han tror att de själva förlorar på det. En snygg och informativ skyltning lockar kunder in i butiken.

- Och det finns mätningar som visar att varannan kund som kommer in också handlar.

Han får medhåll av Viktoria Johansson, som är butikschef på en elektronikbutik i Kalix:

- Det är förstås bra att kunderna vet vad varorna kostar. Vi försöker prismärka allt.

Snyggare och bättre
I en butik för tjejkläder är Ulrika Kask chef. I hennes skyltfönster är dockorna nysvidade inför julhandeln. Men någon prisangivelse finns inte.

- Det är lika snyggt och bra utan. Så får kunderna komma in och kolla läget istället, säger Ulrika Kask.

Det är en typisk tankegång hos handlarna, enligt Johan Sundberg:

- Det är säljare som inte tycker att det är estetiskt. De tror att man måste sätta fast en jätteplatta med priset på, men man kan ha ett hjärta eller ett moln i fönstret där priset anges. Det ska finnas priser i skyltfönstren, säger Johan Sundberg.

Faktaruta

Priser ska finnas på alla varor i ett skyltfönster.

Varor som annonseras som "gratis" eller "present" får inte innebära att du måste köpa något.

Kunden ska inte kunna missförstå vilken vara priset avser.

Alla kostnader ska vara inräknade i priset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om