NSD har berättat att Kalix kommun är huvudman för en fem månader lång förstudie som ska ge svar på om den gamla Haparandabanan går att rädda, hur den i så fall ska användas och av vem.
"Intresset är enormt" sade projektledaren Lars Bergström då.
Bland intressenterna finns företag främst inom teknikbranschen, byaföreningar, kommuner och länsstyrelsen.
Spåren är transport, turism och testverksamhet.
Flera spår att undersöka
Mikael Eliasson, Övre bygdens intresseförening, är med i arbetsgruppen.
Det är också föreningen som äger stationshuset i Vitvattnet.
– Det skulle vara fantastiskt om stationshuset kunde bli utgångspunkt för verksamhet, det skulle vara fantastiskt bra för bygden, säger Mikael Eliasson som kan se fler intressenter i exempelvis försvaret eftersom Lomben ska bli riksskjutfält.
Ett annat spår är att undersöka hur eventuella prospekteringsplaner för området ser ut, det lär finnas koppar där.
– Flera intressen kan säkert samsas, säger Lars Bergström apropå frågan om gruva och turism är förenliga.
Möjligheter
Kenneth Sandberg säger att det inte alls känns som "kniven på strupen" att Trafikverket bestämt att det ska finnas intressenter för att utveckla järnvägen inom tre år - i annat fall rivs rälsen.
En kapplöpning med tiden?
– Det finns bara möjligheter. Från kommunens sida måste vi jobba med båda utfallen; att det blir utveckling längs järnvägen eller att Trafikverket tar bort spåret och andra möjligheter öppnar sig, säger Kenneth Sandberg.
Motionsslinga och skoterled är några tänkbara användningsområden om spåret rivs.
Järnvägen är redo
Järnvägen är underhållen, motorväxlar och signaler fungerar och så sent som för några månader sedan gick tåg på järnvägen, Malmbanans vänner lär också ha uttryckt önskemål om att få använda järnvägen ett par gånger per år.
I stationshuset ser det ut som om tiden stått stilla, som om det bara vore att öppna biljettluckan och starta kommersen.
Centralt på husväggen finns siffrorna "124 680 9" målade.
– Det är avståndet härifrån till centralen i Stockholm, säger Mikael Eliasson.
Inom kort ska företrädare för projektet besöka Inlandsbanan för att ser hur den verksamheten är uppbyggd.