Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson driver Nordic Lapland AB. I april förra året stod det klart att duon tar över campingen utanför Båtskärsnäs. Sedan dess har mycket hänt, bland annat har företaget gjort stora investeringar i anläggningen för att öka standarden och göra det möjligt att driva verksamheten året om.
– Fördelen med att driva turistföretag uppe i norr är kontrasterna på årstiderna. Midnattssolen och norrskenet är fenomen som alltid lockar folk och det är gratis för oss att erbjuda, säger Viktor Brännmark.
Den gångna veckans vackra väder har lett till att campingen snabbt blivit fullbelagd.
– Det dåliga vädret i Nordnorge i samband med det fantastiska vädret här gör att majoriteten av gästerna kommer därifrån. Vi har medvetet fokuserat marknadsföringen på det området, och det har gett resultat, säger Viktor och tillägger:
– Förra året kom vi aldrig i närheten av så här många gäster på campingen.
Entreprenörernas mål med campingen är att skapa en trivsam plats med hög standard på alla faciliteter. Hittills har man bland annat byggt nya och renoverat befintliga stugor, rustat upp restaurangen och servicehuset.
– Allt är byggt för året-runt-bruk, berättar Viktor.
Men fler satsningar är på gång. Det handlar till exempel om att skapa ett finare poolområde, utöka utbudet på aktiviteter samt expandera på boendefronten, både vad gäller hotell och camping.
– Målet är att ha 90 procentig beläggning året om på alla våra hotellstugor år 2020. Under sommarhalvåret är det inga problem, förhoppningsvis inte till vintern heller. Vår och höst vill vi rikta in oss på jobbresenärer, konferenser och dagligt passerande gäster.