Stopp för isbrytarna – Billerud får köra gods på E4

Hamnen i Karlsborg är genomfrusen och isbrytarna tar sig inte fram. Då tvingas pappers- och massatillverkaren Billerud köra gods med lastbil till Haraholmen i Piteå istället. "Läget är ju inte optimalt", säger Anja-Maria Norén på Billerud.

Isbrytarna har jobbat för högvarv under vintern och just nu kan de inte ta sig fram till Karlsborgs hamn på grund av långvarig sydvind och hårt packad is. Arkivbild

Isbrytarna har jobbat för högvarv under vintern och just nu kan de inte ta sig fram till Karlsborgs hamn på grund av långvarig sydvind och hårt packad is. Arkivbild

Foto: Sjöfartsverket

Kalix2024-03-18 05:00

En lång period av sydvindar har gjort Kalix skärgård till ett månlandskap av tjock drivis. Sjöfartsverket tvingades 5 mars att fatta beslut om att inte köra isbrytarna fram till Karlsborg. Därmed har hamnen frusit inne och Billerud kan inte skeppa gods därifrån just nu.

– Den enkla sanningen är att vi har justerat våra logistiska flöden och det har minimal påverkan på produktionen, säger Anja-Maria Norén, kommunikatör på Billerud.

I praktiken innebär det att Billerud kör sitt gods till Haraholmen i Piteå där den lastas på skepp istället. En olägenhet för pappers- och massabruket, men det viktigaste är att de inte tvingats skära ner på produktionen nämnvärt, enligt Anja-Maria Norén.

– Läget är ju inte optimalt, men vi har lagringskapacitet på vår sajt och kan skeppa ut det till båtarna, säger Norén.

undefined
Billeruds bruk i Karlsborg skeppar vanligvis via hamnen där, men just nu sätter isen stopp för isbrytarna och leveranserna får istället gå via E4 till Haraholmen i Piteå. Arkivbild

För Sjöfartsverkets isbrytare har årets vinter varit hård. Isbrytarna har gått på högvarv och närmare 400 fartyg hade assisterats redan i februari. Den norska isbrytaren Brage Viking hyrts under vintern. Inom kort kan de svenska isbrytarna få mer permanent förstärkning. Sjöfartsverket har upphandlat ett privat fartyg som seglats under norsk flagg. Isbrytaren, Polar Circle, har varit på svenskt vatten under sex veckor i vinter.

När det gäller nuläget i Kalix skärgård är det bara att vänta på att vinden vänder, säger Isabella Grönfeldt, driftoperatör på isbrytarledningen.

– Under väldigt lång tid har syd-sydvästvindarna legat på och isen har tryckts upp mot Karlsborgsområdet.

undefined
Isbrytarna har jobbat för högvarv under vintern och just nu kan de inte ta sig fram till Karlsborgs hamn på grund av långvarig sydvind och hårt packad is. Arkivbild

Hon beskriver grova flak av tjock is som blir hoppressade som ett månlandskap. Vallar uppstår och det blir helt enkelt inte säkert för isbrytarna att forcera isen och bryta upp en farled.

– Det brukar alltid komma och gå den här typen av isbildning, men det som är ovanligt är att det varit så mycket så här länge, säger Grönfeldt.

Olyckligtvis så är inte vårvärmen nödvändigtvis en räddning, även om isen lossnar så småningom. Det som krävs är istället nordanvinden.

– Vindarna är det som skulle styra det här. Nordlig eller nordostlig vind skulle göra skillnad, säger Grönfeldt.

– Vi följer det här dag för dag, men i prognoserna just nu ser vi bara sydliga vindar.

Isbrytarna har haft en tuff vinter i stort, och Norrbottens-Kuriren har rapporterat att även Luleå hamn varit stängd i perioder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!