Verksamhetschefen för internmedicin/rehab, Therese Sundbom, säger att man från sjukhusets sida reagerade direkt då den felaktiga dödförklaringen blev känd under förra veckan.
– Jag lyfte det omgående i läkargruppen. Samma dag hanterade vi det också med socialstyrelsen och skatteverket och gjorde allt för att det skulle tas tillbaka så fort det uppdagats, säger Therese Sundbom.
Enligt henne skedde den felaktiga dödförklaringen i samband med att ett dödsbevis för en annan, avliden patient skulle skickas in digitalt. Bristande rutiner ska då ha gjort att något gick snett. Men även ett systemfel:
– Man ska inte skylla på systemfel. Men när man sitter och skriver på en patient och har två patienter uppe samtidigt ska det egentligen inte gå att skicka in på fel patient.
Therese Sundbom säger att hon förstår att problemen blir stora när någon felaktigt dödförklaras:
–Det blir ju så klart bekymmer när kort och så vidare stoppas. Så det är jättetråkigt, och jag kan bara beklaga det som hänt. Men vi har gjort allt för att rädda det som går. Vi har också ändrat rutinen, tydliggjort den så det inte ska bli något misstag igen.
Ställde det till något i det andra fallet?
– Nej, det blev en fördröjning på kanske ett dygn innan dödsbeviset på den patient som var död skickades in. Men det ställde inte till något.
Har du varit med om något liknande?
– Nej, men man har ju hört att det har hänt i vården, även om det inte ska kunna hända, säger Therese Sundbom.