– Att man sänker från sju till fem karantänsdagar om någon i familjen har befarats ha fått covid-10 så är två produktionsdagar rent planeringsmässigt. Det är det inget att sticka under stol med. Vi har haft många som varit hemma i karantän i väntan på provsvar och där förändrar de ändrade karantänsreglerna ingenting. Just nu har jag två som är hemma och det här trasslar till det när man är arbetsgivare och ska hålla deadlines, säger Lennart Ohlson, vd för Mekinor metall i Kalix.
Är det två anställda som är hemma från jobbet så tappar företaget 80 arbetstimmar på en vecka.
– Det här är produktionstimmar som man måste planera för att ta igen. Vi är 15 anställda så vi är ett litet företag, men det gör att man blir sårbar, säger han.
Den 20 januari förändrade Folkhälsomyndigheten förhållningsreglerna om att stanna hemma från arbete eller skola när man själv eller någon i hushållet är sjuk. Tiden för att stanna hemma från arbete och skola när någon är sjuk i hushållet kortas till fem dagar, räknat från det att personen i hushållet fick symtom.
Undantagna från regeln att stanna hemma är för de som fått en tredje dos vaccin, personer som haft covid-19 och vissa personer i nyckelfunktioner inom samhällsviktig verksamhet.
Ett företag som har många anställda är Partgroup i Kalix. De har totalt 500 anställda varav 300 anställda på orten. De påverkas av de kortade karantänstiderna.
– Med så där långa karenstider så är det jobbigt. Det är svårt att driva företag utan folk. Jag tycker det är bra att man kortar de här tiderna ur ett företagsekonomiskt perspektiv, säger Anton Lundholm, vd för Partgroup.
Sjukfrånvaro kan få stora konsekvenser för företag men även för deras kunder.
– Vi har två CNS-operatörer borta, en svarvare och en gjutare. Vi kan inte bara ringa ut på stan och få in en vikarie. Det är kvalificerade arbetsuppgifter så det är inte bara för någon att kliva in och göra. Då står en del av svarvarna och det blir en förskjutning på leveranserna, säger Lennart Ohlson på Mekinor metall.
Hur tas det emot?
– Det beror på vad de gör, men de flesta har en förståelse för avvikelse just nu. Vi har haft någon kund som har varit irriterad för att inte ha fått en leverans, men det är inget som inte varit hanterbart, säger Lennart Ohlson.