– Arbetet har gått bra, det har tuffat på och inga större incidenter har inträffat. Som det ser ut nu så är i princip alla brostöd färdiga och det är en etapp kvar så har vi skjutit ut stålbalkarna över alla stöd i älven, säger Peter Viklund, projektledare, Trafikverket.
I sommar ska de gjuta banan där bilarna ska köra och i höst planerar de att börja asfaltera så att trafiken ska kunna läggas om.
Under 2022 fortsätter de med gång- och cykelvägar, belysning och planteringar och så ska den gamla bron rivas.
Skälet till brobytet är att den gamla bron från 1957 har uppnått sin tekniska livslängd som egentligen var cirka 60 år, förklarar han. Den är heller inte dimensionerad för den tyngre godstrafiken enligt de krav som gäller idag.
Den nya bron, som kostar totalt cirka 300 miljoner kronor, byggs för att hålla i 120 år och är anpassad för att klara lastbilar på upp till 74 ton.
Bron byggs nedströms om den befintliga bron. Den blir 320 meter lång och 15,2 meter bred med en fyra meter bred gång- och cykelbana. Den nya bron kommer att vara av typen samverkansbro, det vill säga en bro med betongfarbana på bärande stålbalkar.
Bygget började 10 juni sommaren 2019 och i nuläget arbetar ett 40-tal personer med det.
Kommer trafikanterna som passerar att märka under hösten?
– Ja, det kommer att bli en del arbeten när man förbereder för att fixa anslutningar. Ingen avstängning, men det kan ändå uppstå en mindre påverkan på trafiken.
I september 2020 inträffade en olycka i Umeå under ett bygge av en 520 meter lång bro över Umeälven längs Västra länken. En brodel okontrollerat gled iväg i samband med lanseringen, det vill säga när brostålet ska skjutas ut över brostöden, och en person skadade sig lindrigt. Det är just i det skedet man är i nu i Kalix, men Peter Viklund ser ingen risk att det ska hända här.
– I Kalix har vi betydligt bättre förutsättningar, det är en rakare och mer okomplicerad lansering.
Är det lanseringen som är den kritiska punkten vid ett brobygge?
– Jo, visst är det ett kritiskt moment, så man ska inte förringa riskerna.
Trafikverket undersöker även möjligheten att rusta upp rondellen "Kråkfällan" i samband med brobygget.
I satsningen ingår det också att skapa ett grönområde intill brofästet på östra sidan, på samma sida som Kalix camping ligger på, berättar Peter Viklund.