Så ska turistsuccén i Kalix växa

Turismnäringen i Kalix växer kraftigt. Men det finns mera att göra och nu satsar kommunen tillsammans med Heart of Lapland för att öka turismen ytterligare, även vintertid.

GLADA. Den ökade turismströmmen till Kalix glädjer Gita Isaksson, Åsa Andersson Ulvede, Britt-Inger Nordström (S), ordförande i fritids- och kulturnämnden, Janne Stenman, Britt-Marie Andersson, Tommy Nilsson och Ulf Blombäck.

GLADA. Den ökade turismströmmen till Kalix glädjer Gita Isaksson, Åsa Andersson Ulvede, Britt-Inger Nordström (S), ordförande i fritids- och kulturnämnden, Janne Stenman, Britt-Marie Andersson, Tommy Nilsson och Ulf Blombäck.

Foto: Kurt-Lennart Sundqvist

KALIX2016-09-22 11:57

I en nyligen släppt rapport från den oberoende konsultfirman "Resurs för resor och turism i Norden", som gäller sommaren 2015, slog Kalix nya rekord inom turismnäringen.

- Allt talar för att den positiva utvecklingen hållit i sig även under 2016 där det ännu inte finns någon färdig statistik. Under de sex senaste åren har den kommersiella omsättningen ökat med 40 procent, Och bara under förra året ökade gästnätterna med åtta procent, vilket är över riksgenomsnittet, säger Åsa Andersson Ulvede på Heart of Lapland.

För att möta den ökande efterfrågan kommer kommunen tillsammans med entreprenörerna försöka finna vägar för att utveckla näringen.

- Det är oerhört glädjande att den här näringen växer i vårt differentierade näringsliv. Nu har vi ännu ett ben att stå på. Den stora utmaningen är kompetensförsörjningen och bland annat därför har vi startat ett samarbete med yrkeshögskolan i Finland, säger Tommy Nilsson (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Han är också tillträdande kommunalråd.

En av entreprenörerna på presskonferensen vid Fiskemuseet var Gita Isaksson och Janne Stenman som driver en liten turistanläggning i Pålänge.

- Vi är inte förvånade över siffrorna. Det gäller att hitta sin egen nisch som inte behöver vara märkvärdig. Jag tror att Kalix ska vara den lilla motpolen mitt mellan de stora handelsmetropolerna Haparanda och Luleå, säger Gita Isaksson.

Janne Stenman säger att de "jobbar med kulturella värden".

- Löjrommen är intressant. Vi anordnar exempelvis löjromssafarin där gästerna får vara med i hela processen. Det har blivit populärt.

Skärgårdsturismen är en del som går att utveckla mycket mera, säger Ulf Blombäck som nu har en liten verksamhet.

- Efterfrågan ökar och jag har funderingar på att investera. Men det gäller att hitta samarbetspartners. Kommunen har även ett ansvar i att investera i infrastrukturen som farleder och hamnar. Det finns en hel del fina smultronställen i vår skärgård, säger Blombäck.

En av utmaningarna är att öka vinterturismen.

- Det finns väldigt fina planer för vintern som vi ännu inte kan gå ut med. Vi för samtal med en del intressanta entreprenörer, säger Ann-Marie Andersson, näringslivsutvecklare på kommunen.

Samtidigt efterlyser de fler entreprenörer.

Campingen på Strandängarna har också slagit rekord.

- Jag kan säga att vi sätter av en miljon kronor på Strandängarna. Vad vi ska göra med pengarna är dock inte bestämt. Den som har idéer får gärna höra av sig, säger Tommy Nilsson.

Varje dygn passerar cirka 12 000 fordon över E 4-bron i Kalix.

Nyckeltal turismen i Kalix 2015

Fakta

- Inresande turism hade en omsättning på 193 miljoner kronor.

- Den kommersiella omsättningen har ökat med 40 % på sex år.

- 128 personer var helårssysselsatta inom turismen.

- Antalet övernattningar ökade med 14 %.

- Antalet utländska övernattningar var 18 668. Av dessa var 78 % från Norge.

- 66 miljoner kronor spenderades på logi och restaurang.

- Kommunens totala skatteintäkt från turismen var 14,5 miljoner kronor.

Källa

RESURS (äger den turistekonomiska modellen (TEM), en modell för beräkning av ekonomiska, sysselsättnings- och skattemässiga effekter av resor och turism, evenemang och investeringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om