Projektet ros i hamn

På torsdagen presenterades det nya förslaget till muddring av Karlsborgs hamn - ett bantat alternativ med en kaj.Kostnaden beräknas till 118 miljoner och kommunen tvingas låna 23 miljoner. Men de pengarna hoppas man ta igen på hamnavgifter.

Det blir ingen muddring till sågkajen, enligt det förslag som nu presenteras för kommunstyrelsen. Det bantade alternativet med en kaj kommer ändå att kosta 118 miljoner kronor och tvingar kommunen att låna 23 miljoner till finansieringen.FOTO: K-L Sundqvist

Det blir ingen muddring till sågkajen, enligt det förslag som nu presenteras för kommunstyrelsen. Det bantade alternativet med en kaj kommer ändå att kosta 118 miljoner kronor och tvingar kommunen att låna 23 miljoner till finansieringen.FOTO: K-L Sundqvist

Foto: K-L Sundqvist

KALIX2012-03-22 21:26

NSD har sedan 2005 berättat om de olika turerna kring planerna på att muddra farleden till Karlsborgs hamn till 8,5 meters djup.

Tre alternativa lösningar har diskuterats. Enligt Karl-Axel Bergström, kommunens samhällsbyggnadschef, har de kostnadsberäknats till 118, 132 respektive 166 miljoner kronor.

Breddad farled
Det alternativ som man nu lanserar för kommunstyrelsen är det billigaste.

- Orsaken till att det har blivit dyrare än när vi först gjorde vår ansökan hos Tillväxtverket är att det har tillkommit olika saker under resans gång. Exempelvis har farleden breddats från 46 till 58 meter på grund av nya internationella sjösäkerhetskrav. Detta har också inneburit att invallningsarbetena har blivit betydligt mer omfattande än vad som ursprungligen planerades, sade han vid torsdagens presskonferens.

Slutförslaget innebär att man endast muddrar till fabrikskajen, som kommunen kommer att köpa av Billerud. Fabrikskajen byggs ut med 5 x 140 meter och stabiliseras. Ingen muddring görs till sågkajen.

I stället kommer vägar att anläggas och järnvägsspår att flyttas så att sågkajens hamnplan kommer att kunna utnyttjas.

För att finansiera projektet måste Kalix kommun låna 23 miljoner kronor.

Billigare bryta is
Men enligt Karl-Axel Bergström kommer lånekostnaderna att kunna betalas med de hamnavgifter som kommunen får in.

Lennart Wikström, projektledare för muddringsprojektet, påtalade att hamnen kommer att bli kostnadseffektiv att driva och att bland annat isbrytningskostnaderna kommer att bli lägre än tidigare.

Muddringen gör också att större fartyg än tidigare kommer att kunna anlöpa hamnen.

Även om hamnprojektets slutnota blir högre än tidigare beräknat och även om den redan hårt ekonomiskt ansträngda kommunen tvingas låna pengar till finansieringen så ser kommunalrådet Kenneth Sandberg (MP) det här som en nödvändig satsning.

- Det här skapar goda förutsättningar för att klara näringslivets transportbehov. Det är en viktig framtidssatsning inte bara för Kalix utan för hela Norrbotten, slog han fast.

Livsavgörande
Annica Bresky, vd för Billerud Karlsborg, poängterade hamnprojektets stora betydelse för företaget.

- Det här är livsavgörande. Utan kostnadseffektiva transporter kan vi inte konkurrera.

På måndag ska kommunstyrelsen ta ställning till muddringsförslaget.

Om det blir ett positivt besked börjar upphandlingarna under våren och muddringsarbetet sätts igång i höst för att tidsplanen ska kunna hållas och allting vara klart till den 1 augusti 2013.

Under de fyra månaderna som muddringarna pågår tvingas Billerud använda Haraholmens hamn i Piteå som utskeppningshamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om