Tomas Holmström är vd i A Bygg och montage i Piteå, som arbetar bland annat med att laga och underhålla busskurer och bland kunderna finns kommuner och Länstrafiken Norrbotten.
Det kan handla om allt från plogskador till – som i det nu aktuella fallet – medveten förstörelse.
– När mörkret kommer tar skadegörelsen fart, och när snön kommer blir det ljusare och lugnare igen, så brukar det se ut. Vilket område som är mest drabbat går i cykler, förra året hade vi mycket att göra i Luleå på grund av skadegörelse, nu har vi av samma anledning haft mer jobb i Kalix, säger Tomas Holmström som beskriver läget i Kalix så här:
– Vi har haft 27 glaskross i Kalixområdet inom en tvåveckorsperiod.
Det är vanligtvis busschaufförer, kommunen eller Länstrafiken som anmäler skadegörelsen, som förutom att den ser illa ut kostar mycket pengar.
– Vi ska köra upp från Piteå till, exempelvis, Kalix med två man som ska sätta upp rutorna. Varje ruta kostar mellan 3 000 och 5 000 kronor. En busskur har vanligen tre bakglas och två gavelglas, ibland är det glas på både in- och utsida, säger Tomas Holmström som tillägger "det är väldigt, väldigt sällan som det går att få tag i förövarna".
– Jag vet inte hur man ska få stopp på det här. Kameror, men vad kostar inte det? Vissa busshållplatser står ganska mörkt till, men belysning kostar också. Det är en svår fråga, säger Tomas Holmström som fortsätter:
– Det är tråkigt när det blir så här, när skadegörelsen blir omfattande.
Mikael Engren, Kalixpolisen, säger att han sett de sönderslagna busskurerna och att det var för omkring två till tre veckor sedan.
– Jag har bevittnat det själv, jag åkte runt bara för att se, och i princip varenda busskur var förstörd då, säger Mikael Engren, som inte kan uttala sig nu om huruvida annan skadegörelse i Kalix generellt har ökat på senare tid.
Per Nilsson, avdelningschef teknisk försörjning vid samhällsbyggnadsförvaltningen Kalix kommun, säger att de busskurer som finns vid vägarna i Kalix är Länstrafikens och att dessa är reklamfinansierade och i det avtalet ska ingå reparationer.
– Så kostnaden hamnar inte på kommunen i dessa fall, säger Per Nilsson.
Länstrafiken Norrbotten kunde under gårdagen inte få fram en siffra på om, och i så fall hur mycket, skadegörelsen i busskurer i Kalix kommun har kostat dem i år.