Nytt pris på fjärde galan
Röda mattan var utrullad och gästerna dressade till tänderna när den årliga Företagargalan hölls i Kalix i lördags kväll.
Årets företagare blev Folke och Martin Spegel, Mirror Partner Utveckling AB.
- Det är otroligt trevligt och lite oväntat, säger Martin Spegel, projektledare.
För fjärde året i rad hölls Företagargalan. Arrangör i år var ettårsjubilerande föreningen Kalixföretagarna.
Cirka 160 gäster från stora och små lokala företag kunde njuta av en trerätters galasupé och underhållning.
Elva priser delades ut under kvällen, varav fem var framröstade av folket. Ny utmärkelse för i år var Årets bästa butikssäljare. Första mottagare av priset blev Ida Bergeskans, Team Sportia.
- Det känns kanonroligt, särskilt när det är ett pris som Kalixborna har fått rösta på.
Årets företagare har satsat långsiktigt och på självständiga medarbetare.
- Det som har hänt i år är att vi har blivit uppmärksammade och nått en nationell marknad. Men det har inte hänt på ett år, det är något vi har byggt upp länge, säger Folke Spegel, vd och projektledare, Mirror Partner Utveckling.
Studiebesök i Rom
Utmärkelsen Årets chef gick till Stina Blombäck, vd, Billerud Karlsborg.
- Att få det här priset är väldigt roligt. Det är tufft där ute just nu, men vi kommer att klara av att leda företaget genom lågkonjunkturen. Jag tror på öppenhet och tydlighet. Det är viktigt att alla medarbetare i företaget vet vilka mål vi jobbar mot.
Den Montessoriinspirerade förskolan Lilla miraklets förskola har funnits i Kalix i drygt två år och tilldelades utmärkelsen Årets unga företagare.
- Vi jobbar utifrån barnens nivå och utgår från deras behov och intressen. Nu ska vi åka på ett studiebesök till Rom där den första Montessoriskolan bildades, säger Helena Nyberg.
Varumärke prisades
Årets Kalix-Ambassadör blev i år ingen person utan priset gick för första gången till ett varumärke, Kalixlöjromen. Mottagare av priset var Helena Spets, turistansvarig vid kommunen.
- Det här är jättekul. Jag är delaktig i arbetet med ursprungsmärkningen av Kalixlöjromen och intresset för den har ökat. Stora svenska kockar använder produkten som också lockar hit tv-team och journalister från både Sverige och Europa. Allt detta ger ökad uppmärksamhet åt orten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!