Nya bron växer fram vid Kalixälven

Bygget med den nya Kalixbron fortskrider. Närmast: Skjuta ut stålbalkarna över Kalixälven.

Ett intensivt arbete pågår på Kalixälven då den nya bron ska byggas.

Ett intensivt arbete pågår på Kalixälven då den nya bron ska byggas.

Foto: Linda Danhall

Kalix2020-10-12 13:15

Arbetet med den nya Kalixbron är intensivt. Projektledare Peter Viklund på Trafikverket konstaterar att projektet är en mix av erfarenhet, rutin och nya insikter och metoder.

– Det är en stor bro. Den byggs över en älv. Det är djupt. Vi lär oss alltid någonting nytt. När vi bygger en ny bro är det typ samma moment vi gör, men det bjuds på utmaningar och dessa löser vi, säger Peter Viklund.

Just nu fortgår arbetet med brostöden i vattnet. Bottenplattor gjuts och det sätts tätkakor i berggrunden för att bron inte ska röra på sig. På varje brostöd kommer två pelare upp ur vattnet. När allt sitter som det ska, gjuts och armeras brostöden.

– Vi arbetar med ett par av dessa.

För att bilisterna ska hålla ögonen på vägen och inte titta på bygget, har det placerats ut träskivor som döljer utsikten mot bygget.

– Det är viktigt att fokusera på vägen istället för på bygget, men nog förstår vi att folk skulle tycka att det är kul med en överblick över bygget. Jag kikar också när jag kör över bron, säger Peter Viklund.

Att arbetet utvecklas har dock ingen kunnat undgå att se. Nu ståtar stora och långa stålbalkar på Kalixsidan av älven.

– De ska snart börja tryckas ut över älven mot första brofästet. Just nu tittar vi på hur och när det kan göras, det blir tidigast i slutet av oktober. Första brostödet blir klart inom kort, det måste bli färdigt innan det blir aktuellt att trycka ut balken. 

På Nyborgssidan fortsätter arbetet, bland annat med att påla. 

Då och då uppkommer diskussioner om den nuvarande Kalixbron är säker, inte minst för diskussioner på sociala medier. Upplevelsen är att bron sätter sig. Trafikverket konstaterar att bron är under bevakning och att inga icke förväntade rörelser har inträffat. 

– Bron är säker, det är det inga tvivel på, säger Peter Viklund. 

Första spadtaget till den nya bron togs sommaren 2019. Enligt planen ska den nya bron invigas i december 2021. Så här långt ser planen ut att hålla enligt Trafikverket. 

Nya Kalixbron byggs för att klara lastbilar upp till 74 ton, den nuvarande ska klara 64 ton. Bron blir 320 meter lång och 15,2 meter bred och förses med en gång-och cykelbanan som blir fyra meter bred. 

Den nya Kalixbron blir så kallad en "samverkansbro" som har betongfarbana på stålbalkar. Det är dessa balkar som planeras att börja skjutas ut över älven den här månaden.  

– Vi har byggt flera sådana här broar. Det är bra broar, säger Viklund. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!