Ny Kalixbro får vänta
Reparera bron över Kalixälven eller bygga ny, som innebär en mångmiljonsatsning? Den frågan ska utredas vidare.- Den är bedömd att hålla till 2012, säger vägbyggnadschef Peder Henriksson, Trafikverket.
Bron över Kalixälven i Kalix står fortfarande kvar. FOTO: Kirsi Poikela
Foto: Kirsi Poikela
- Vi ska börja utredningen till sommaren. En bit in på nästa år kommer vi att ta ställning till vilket alternativ vi ska välja, säger Peder Henriksson.
Stängs om inget händer
Om inte en större reparation görs senast 2015 får det konsekvenser enligt broförvaltare Per Andersson, Trafikverket.
- Då kan vi hålla den vid liv i runt trettio år till, men då får vi dras med att stänga för dispenstrafiken, säger han.
Bärigheten på bron måste alltså sättas ned och den tunga trafiken omdirigeras.
- Huvudarmeringen i bron får skador annars, förklarar Per Andersson.
I dag dirigeras redan ungefär fem procent av dispenstrafiken genom Gammelgården. Kostnaden för reparationen är beräknad att hamna på ungefär 15 miljoner.
Nya bron bredvid
Den nya brons prislapp är beräknad att hamna på ungefär 300 miljoner, varav brodelen kostar 180 miljoner och anslutningarna resten.
- Vi måste titta på vad som är mest gynnsamt samhällsekonomiskt sett men också på trafikstörningar, säger Per Andersson.
I dagsläget finns två aktuella förslag var den nya bron skulle byggas.
- Det hetaste tipset just nu är nedströms det befintliga läget, nästan kloss i kloss med den, säger Per Andersson.
Det andra alternativet är norröver vid ön Fisket.
Förutom alternativen som Trafikverket måste bestämma sig för ska utredningen också visa hur utformningen av trafikplatsen och anslutningarna ska se ut. Samt ta fram en mer skyddad överfart för cyklister.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!