Ny ansökan om förstudie av djuphamn till Storön
Kalix kommun jobbar hårt för att en djuphamn i Storön ska bli verklighet.En så kallad mål 2-ansökan till en förstudie har lämnats in.– En djuphamn i Storön är bra för hela Barentsområdet, säger kommunalrådet Robert Forsberg (S).
Foto: Kurt Engström
Kommunen har tidigare skickat in en så kallad tent-ansökan till en förstudie direkt till Bryssel, men den avslogs.
- En sådan ansökan går genom regeringen, som godkände den. De brukar också godkännas i Bryssel, men så skedde inte den här gången. Motivet var att de såg ingen direkt koppling till det så kallade transeuropeiska transportnätverket, i vilket vi här uppe inte ingår idag, säger Robert Forsberg.
Mål 2-ansökan
Nu har i stället Kalix kommun tillsammans med Banverket, Sjöfartsverket, Vägverket, Northland resources och Luleå hamn lämnat in en mål 2-ansökan till en förstudie. Summan är på 10,77 miljoner kronor.
- Förstudien innefattar stickspåret Kalix-Storön plus hamnen i Storön, säger Forsberg.
Varför är Luleå hamn med?
- De ser också att Storön är bästa läget för en djuphamn i Norrland.
Brådskar
Ett beslut brådskar eftersom nya Haparandabanan mellan Haparanda och Kalix håller på byggas som bäst och i så fall måste den förberedas för också finsk spårvidd.
- Banverket jobbar intensivt med regeringsuppdraget att se över alla transportslag på Nordkalotten och jag har kontinuerlig kontakt med Jan Hertting som är ordförande i utredningen, säger Robert Forsberg och fortsätter:
- Vi måste kunna se långsiktigt. En djuphamn i Storön är bra för hela Barentsområdet. Bland annat skulle koldioxidutsläppen minska genom att nyttja stora transporter till sjöss.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!