Nu är det långkalsonger och dubbdäck som gäller

Lager på lager och framför allt underkläder av god kvalitet.Det är grunden för Bo Larsson när han ska köra motorcykel vintertid.Utöver det väljer han ur sitt sortiment med olika sorters ansiktsskydd, hjälmar och handskar. Och sin Husqvarna, den utrustar han med skidor.

Bo Larssons allra första mc- mössa finns kvar. Den för ansik-tet vindskyddande "tratten" härstammar från 1930-talet men fyller sin funktion alldeles utmärkt mer än 70 år senare.

Bo Larssons allra första mc- mössa finns kvar. Den för ansik-tet vindskyddande "tratten" härstammar från 1930-talet men fyller sin funktion alldeles utmärkt mer än 70 år senare.

Foto: Maria Ödalen

KALIX2008-10-07 06:00
Snö är inte något som stoppar Bo Larsson i Kalix att köra motorcykel.
Nej, det är bara att se till att man har rätt utrustning för både sig och sin tvåhjuling, anser han.
- Man kör ju skoter om vintern, så varför skulle man inte kunna köra motorcykel? säger han och visar på värmande utrustning.
Bo Larsson verkar som mc-ordonnans för hemvärnet och eftersök kan ju vara lika befogat sommar som vinter även om han kör vintertid också bara för nöjes skull.
Glöm snörjeansen i skinn
Han har förmånen att få använda arméns kläder som håller både kyla och väta ute, men det händer också att han drar på sig en vanlig hederlig skoteroverall när han ska ut på vinterkörning.
- När det kommer till vinterutrustning får man inte vara alltför modemedveten. Snörjeans i skinn och boots kan man glömma helt och hållet, säger han och skrattar.
Rena kläder värmer bäst
När det gäller handskar väljer Bo Larsson mellan tumvantar i skinn med lovikka instoppade eller någon form av skoterhandske i Gore tex. Om halsen har han en från 70-talet sparad fuskpolo och över ansiktet en hjälmluva eller någon av sina olika ansiktsmasker med hål bara för ögon, näsa och mun.
- Det är ju lite personligt med vad man trivs med och vad som passar ens egen körning. Man får prova sig fram. Det är viktigt att det man har på händer, fötter eller på andra ställen är rent, annars värmer det sämre. Likaså att visiret på hjälmen sitter tätt, annars drar det direkt in, säger Bo Larsson och fortsätter:
Armbågslånga handskar
- Kör man i skogen är ju hastigheten lägre och man jobbar mer med kroppen. Kör man däremot på landsväg ger den högre hastigheten också högre kylfaktor. Offroad-motorcyklar är ju vanligast om vintern, men det finns ju de som kör landsvägshojar också, ofta utrustade med sidovagn.
När det kommer till motorcykeln är kåpor som vindskyddar händerna suveräna, likaså elektriska handtagsvärmare. Bo Larsson har också armbågslånga handskar i varmt material som han trär över handtagen, händerna och halva armarna.
-  I de här kan man nog köra barhänt utan att frysa, säger han och ser nöjd ut.
Skidor eller dubbdäck
På Husqvarnan monteras skidorna på, samt ett skydd över förgasaren. Har man en motorcykel utan skidfästen är förstås rejäla dubbdäck A och O. Sedan är det bara att ge sig ut i snön.
- Det är jätteroligt att köra på vintern och man sladdar omkring lite mer. Jag kör mycket i skogen på skoterspår och det är bäst när det blivit lite hårdare spår. När jag bodde i Kiruna körde jag mycket på isen på älven i Jukkasjärvi, säger Bo Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om