Nätverket består av lärare som undervisar i svenska som andraspråk vid skolor i Kalix kommun.
De vill med en skrivelse bland annat uppmärksamma politikerna på att kärnämnet svenska som andraspråk bör vara ett prioriterat utvecklingsområde inom samtliga skolformer i kommunen den kommande treårsperioden.
Kunskapsbrister
Lärarna ser problem som brist på kunskap hos många pedagoger, studie- och yrkesvägledare samt rektorer om ämnet och hur inlärning i och på ett andraspråk går till, bristande resurser i andraspråksundervisningen i grund- och gymnasieskolan samt att modersmålsundervisning saknas för många elever - exempelvis i dari och somaliska.
Vidare påtalas att dialogen med hemmet är bristande, likaså kartläggningen av andraspråkselevernas skolbakgrund från hemlandet.
Satsning efterlyses
Nätverket vill att politikerna beslutar om ökade resurser till svenska som andraspråk och modersmålsundervisning. Dessutom:
4 att samtliga pedagoger och studie- och yrkesvägledare får kompetensutveckling inom ämnet samt lära sig hur man kan stödja elevernas språkutvecklande inom respektive ämne.
4 att samtliga andraspråkselever ska erbjudas modersmålsundervisning på distans när eget elevunderlag eller legitimerad lärare saknas.
Kartläggning av behov
Dessutom att ett kompetens- och resurscentrum för svenska som andraspråk och modersmålsundervisning skapas.
Ytterligare ett önskemål är att samtliga rektorer får redovisa för kommunstyrelsen vilka förutsättningar som finns för svenska som andraspråk och modersmålsundervisning på res-pektive skola, vilka behov som finns i kommunen och hur rektorn vill utveckla verksamheten.
Gymnasienämnden sammanträder kommande tisdag och politikerna får då ärendet på sitt bord.