Missnöje över tågtidtabellen på Haparandabanan

1 april börjar persontågen gå mellan Luleå och Haparanda. Men i Kalix väcker tågtidtabellen besvikelse.

Natalie Öhman är besviken över tågtidtabellen som inte gör det möjligt för henne att pendla från Kalix till Haparanda.

Natalie Öhman är besviken över tågtidtabellen som inte gör det möjligt för henne att pendla från Kalix till Haparanda.

Foto: Montage Privat/Trafikverket

Kalix2021-03-18 13:42

Vy-tåg har publicerat tidtabellen för persontågtrafiken mellan Luleå och Haparanda. Det blir tre dagliga turer åt varje håll. Men i Kalix finns ett missnöje med avgångstiderna. Flera läsare har reagerat. 

Här är en del av kritiken: 

Tåget går 20 minuter långsammare än bussen, trots att bussen stannar på fler ställen. Bussen avgår från centrum, medan tågstationen ligger "ute i skogen". Om man ska till universitetet och har lektioner som börjar kl 8 så hinner man inte dit. Bara de som jobbar väldigt nära järnvägsstationen i Luleå hinner till jobbet om de börjar klockan 8. Den som jobbar i affärer och börjar senare får dötid och tåget går hem innan arbetsdagen är slut.

Natalie Öhman i Kalix pendlar åt motsatt håll, till Haparanda, där hon arbetar inom individ- och familjomsorgen. Hon hade sett fram emot att ta tåget, där hon tänkte sitta och arbeta för att spara tid till familjelivet.

– Jag är fruktansvärt besviken över tågtiderna, säger hon.

Första tåget är inte framme i Haparanda förrän klockan 9.30, så det är inget alternativ. Tåget tillbaka går mitt på eftermiddagen.

– Det är många gånger vi i Kalix kommer i kläm mellan Haparanda och Luleå. Ikea kom till Haparanda och Luleå är en storstad. Kalix hamnar mitt emellan.

Tågtiderna mot Luleå är mer anpassade för arbetspendling, ändå tvivlar hon på att så många kommer att välja det.

– Det tar ju så lång tid, 1,5 timme – folk tar nog hellre buss eller bil.

Christer Berglund, affärschef för Vy-tåg, som ska köra Norrtåg på banan, berättar att när det gäller arbetspendling så är tidtabellen främst anpassad för de som ska mot Luleå.

– Man ska kunna vara inne i Luleå före klockan 8 och åka tillbaka vid 17-tiden, normal kontorstid. Sedan har jag respekt för att det finns andra som har andra arbetstider, men utgångspunkten var att hitta en lösning som passade så många som möjligt.

Tidtabellen gäller hela 2021, men kan revideras i december.

– Vi vill gärna ha in åsikter och önskemål. Det finns ingenting som säger att vi inte i framtiden kan hitta andra lösningar om det visar sig att det finns andra tider som är mer optimala.

De tågstationer som finns är Haparanda, Kalix, Boden, Sunderbyn, Notviken och Luleå. Om det sedan är en transportsträcka ut till arbetsplatsen så tipsar han om att till exempel ställa en cykel vid tågstationen.

– Många städer har bussar som knyter ihop lokaltrafiken med tågen, säger Christer Berglund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!