Mer Àn vart femte tÄg instÀllt pÄ Haparandabanan

Mer Àn vart femte tÄg var instÀllt pÄ Haparandabanan i januari och antalet resenÀrer har inte varit vad Vy tÄg hade hoppats pÄ under de mÄnader tÄgtrafiken har varit igÄng.

JÀrnvÀgsstationen i Kalix invigdes i april, men nÀstan ingen av de Kalixbor som Norr media frÄgar har testat att Äka med Haparandabanan.

JÀrnvÀgsstationen i Kalix invigdes i april, men nÀstan ingen av de Kalixbor som Norr media frÄgar har testat att Äka med Haparandabanan.

Foto: Ulrika VallgÄrda

Kalix2022-02-09 05:00

Samtidigt som persontÄgtrafiken började gÄ pÄ Haparandabanan 1 april invigdes ocksÄ en helt ny jÀrnvÀgsstation i Kalix. Men pÄ orten Àr det fortfarande mÄnga som inte har testat att resa pÄ Haparandabanan.

– Nej, det har inte blivit av, sĂ€ger Marie Fors.

– Nej. Jag har inte nĂ„got större behov. Jag jobbar hĂ€r och har bil. Jag kĂ€nner ingen som har Ă„kt, sĂ€ger Lars Persson.

– Jag har kollat tidtabellen nĂ„gon gĂ„ng, men det Ă€r ganska svĂ„ra tider tycker jag. De borde göra en mer kundanpassad tidtabell, sĂ€ger Lisbet Nordgren.

– Det Ă€r en bra att den har byggts. Man hoppas bara att fler skulle Ă„ka. Jag har Ă„kt en gĂ„ng frĂ„n Kalix till VĂ€nnĂ€s och jag tyckte det var bra, men det var ju lite förseningar, sĂ„ vi fick vĂ€nta i Boden nĂ€stan en timme, Annika Rönnkvist.

– Jag har inte Ă„kt Ă€nnu, men har planer pĂ„ att Ă„ka till Sunderbyn pĂ„ mĂ„ndag. Äntligen har det öppnats ett klimatvĂ€nligt sĂ€tt att resa, sĂ€ger Anna-Greta Wallsten.

Nej, starten har inte gÄtt som pÄ rÀls för Vy tÄg. Antalet resenÀrer har inte blivit vad man hoppats pÄ och mÄnga tÄg har dessutom behövt stÀllas in. Januari toppar statistiken med 22,16 procent instÀllda avgÄngar.

– Det Ă€r mĂ„nga faktorer som spelat in, sĂ€ger Christer Berglund, affĂ€rschef vid Vy tĂ„g.

Det stora problemet har handlat om mjukvaran. TÄgen som trafikerar Haparandabanan krÀver ett sÀrskilt system för att vara kompatibla med banan, förklarar han, och det var dÀrför bara ett fÄtal fordon som de kunde anvÀnda den första tiden.

Nu har man kommit till rÀtta med det och fler fordon Àr uppgraderade.

– Men det Ă€r nĂ„got som har följt oss hela vĂ„ren och hösten. Det var pĂ„ plats fullt ut först frĂ„n och med december mĂ„nad.

DÄ kom istÀllet kylan.

– Det grĂ€nser för hur kallt det fĂ„r vara nĂ€r man kör. NĂ€r det blev extremt kallt vid nĂ„got tillfĂ€lle fick vi stĂ€lla in.

DÀrutöver har de haft viltpÄkörningar som har gjort att de har mÄst ta in fordonen pÄ reparation och sanering.

– Vi har sĂ€kert haft nĂ„got annat typ av fordonsbekymmer som pĂ„verkat ocksĂ„. SĂ„ det Ă€r en blandning av olika hĂ€ndelser.

OvanpÄ detta kommer pandemin och alla förare som har varit sjuka eller i karantÀn.

– Vi har försökt pussla sĂ„ bra vi bara har kunnat, men vi sitter ju inte med sĂ„dana reserver av förare, sĂ„ att det rĂ€cker. Det Ă€r samma för all kollektivtrafik.

I vissa fall har de Ätminstone kunnat sÀtta in ersÀttningsbuss, men inte alltid.

– Det beror pĂ„ vilken avgĂ„ng det Ă€r. Antingen har vi haft en ersĂ€ttningsbuss eller sĂ„ har vi hĂ€nvisat till nĂ€sta avgĂ„ng. 

Även bussbolagen har haft förarbrist under pandemin vilket har gjort det svĂ„rt att hitta ersĂ€ttningsbussar.

Men mer Ă€n vart femte tĂ„g har varit instĂ€llt i januari, hur ska resenĂ€rer dĂ„ kunna ta tĂ„get och lita pĂ„ det? 

– Om man bryter ner en kort period, sĂ„ jo, det har varit tufft i januari, absolut. Men jag tror det Ă€r viktigt att titta pĂ„ en lĂ€ngre period. Ser man det som en helhet sĂ„ vet man att nio av tio tĂ„g gĂ„r hos oss gĂ„r och kommer i tid.

Är ni nöjda med antalet resande?
– Nej, sjĂ€lvklart inte. Det var tveksamt om vi skulle starta i april ska man komma ihĂ„g. Vi gjorde det Ă€ndĂ„ mitt i pandemin men kunde inte gĂ„ ut och markandsföra tĂ„get som ett bra alternativ, för samtidigt sa man överallt att "res bara om du mĂ„ste". 

Ekonomiskt har det ocksÄ varit tufft.

– Det krĂ€vs en stark Ă€gare i bakgrunden, sĂ€ger Christer Berglund.

Inkörningsproblemen

1 april började persontrafiken gÄ pÄ Haparandabanan.

Det gÄr tre turer varje vardag mellan LuleÄ och Haparanda via Boden och lika mÄnga Ät andra hÄllet. FÀrre pÄ helgerna.

Men starten har inte riktigt blivit vad Vy tÄg hade hoppats pÄ.

InstÀllda avgÄngar pÄ Haparandabanan:

September: 3,33 %

Oktober: 11,29 %

November: 3,89 %

December: 13,44 %

Januari: 22,16 % 

Antal resenÀrer:

April: 1574

Maj: 1452

Juni: 1603

Juli: 2745

Augusti: 2397

September: 1724

Oktober: 1988

November: 1956

December: 1871

Januari: 1084.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!