Matte för knattar
Ett färglatt och lekfullt sätt att få in känslan för taluppfattningen.FOTO: Linda Häggström
Foto: Linda Häggström
Redan i tidig ålder kan barnen i Kalix lära sig matematik.
- Vi börjar med de som är ett år, fast på deras nivå, säger förskolläraren Linda Häggström som arbetar på Vattentornet förskola.
Projektet där tre förskolor i samma rektorsområde medverkar startade för nästan ett och ett halvt år sedan. Förutom Vattentornet är Bagarbackens och Karlsborgs förskola också delaktiga i projektet.
Lek som lär
Genom lek lär sig barnen samtidigt matematik. Men det är inte räknesätten som de inriktar sig på. Pedagogerna har arbetat med mönster och symmetri, färg och form, rums- och tidsuppfattning för att nämna några.
- De ser att det finns matte på ett annat sätt. Nu har vi jobbat med det medvetet hela tiden. Vi ställer frågor, så att de kan tänka vidare, säger Linda Häggström.
All personal har fått fortbildning av kommunens matematikutvecklare Monica Hallman. Gensvaret från barn och föräldrar har varit positiva samt att barnens kunskaper ökar inför skolstarten.
- De får med sig det matematiska språket och förståelsen till matematik är kopplat till konkreta upplevelser, säger Monica Hallman som också är projektledare.
Utställning
Projektet bekostas med kommunala medel och pågår till mitten av maj. Ytterbyns och Pålänges förskola har liknande projekt fast med en matteväska som barnen turas om att låna hem. Även andra har visat intresse för knattematte.
- Tanken är att vi ska fortsätta med det på flera förskolor.
Mellan 6 och 18 april ställs många av barnens alster och arbetsmaterial ut på konsthallen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!