NSD möter Lars Henriksson och Gunnar Lindbäck i solskenet på tisdagsmorgonen. De är kritiska till att det har tagit så lång tid för Telia att åtgärda uppkopplingsproblemet för bredbandstelefoni och internet i Månsbyn. Strulet har pågått sedan i slutet på maj då en första felanmälan gjordes. Problemet uppstod när kabeln, som ligger i Kalixälven, gick av till följd av vårens islossning. I fredags fick byborna besked från Telia om att allt ska vara åtgärdat, men alltjämt är många utan telefon.
– Jag har inte ens någon ton i min telefon och internet fungerar inte heller. Jag tycker att det har tagit så jäkla lång tid. Vi är ju nu inne på sjunde veckan, säger Gunnar Lindbäck.
Lars Henriksson tycker även att Telia kunde ha varit bättre på att informera om åtgärdsarbetet.
– Vi har fått ta reda på allt själv och därefter fört ut informationen till andra bybor. Det finns äldre folk i byn som inte förstår sig på en sådan här situation, säger han.
En annan av de drabbade heter Mats Mörk som driver företaget Mörk Skogsmaskiner i Månsbyn. När NSD ringer honom på tisdagsmorgonen har han precis nåtts av ett sms från Telia där det framgår att alla störningar är åtgärdade.
– Men min uppkoppling till telefon och internet är då död än så länge, säger han.
Han har sedan i maj tvingats åka till kompisar som har internet för att betala räkningar och löner.
– Jag tycker att man lugnt kan säga att det är en katastrof att inte få igång internet eller telefon på sju-åtta veckor.
Marcus Haglund, pressinformatör på Telia, säger att reparationen har dragit ut på tiden därför att de har valt att flytta kabeln från Kalixälven till en plats närmare Månsbyn. Anledningen till omplaceringen är att samma problem uppstod 2009 då kabeln också gick av på grund av islossningen.
– Men nu är arbetet färdigt och alla hushåll ska vara uppkopplade, säger han.
Men jag har nyss pratat med bybor som ännu inte har telefon eller internet?
– Jag vet inte om det har uppstått några nya problem. Men om det är som du säger får vi titta på det.
Byborna tycker att det har tagit lång tid och att ni har informerat dåligt – vad säger du om det?
– Det är beklagligt och jag har full förståelse för om kunderna är upprörda. Men det här var ett omfattande problem som tyvärr tog tid att åtgärda. När det gäller informationen så har vi tagit upp den frågan internt och vi ser allvarligt på att vi inte har informerat bättre.
Kommer kunderna i Månsbyn få någon kompensation?
– Ja! Vi ska ta kontakt med varje enskild kund och erbjuda kompensation