Många elever mår dåligt

Hälften av pojkarna i årskurs åtta och nio äter inte lunch varje dag.Motsvarande siffra för flickorna är fyra av tio.Var tredje tonåring hoppar också över frukosten.Samtidigt äter många huvudvärksmediciner.- Fler flickor än pojkar mår dåligt, säger Ingela Resin, skolsköterska i Kalix.

Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX

KALIX2009-04-28 06:00
Politikerna i kommunstyrelsen fick föredragning om den länsomfattande hälsoundersökningen i går.
Undersökningen gjordes under läsåret 2007-2008, 7 067 elever i årskurs fyra, åtta och nio i tretton av länets fjorton kommuner deltog och statistiken gör det möjligt att göra jämförelser med andra län.
- De allra flesta barnen i våra skolor mår bra; de äter och sover bra och har vuxna att prata med, säger Ingela Resin som har nedslående statistik också och den gäller uteslutande de äldre eleverna (årskurs åtta och nio).
Har ofta huvudvärk
Resultaten (185 högstadieelever):
- 71 procent av pojkarna och 67 procent av flickorna äter frukost dagligen, 50 procent av pojkarna och 61 procent av flickorna äter lunch dagligen, nästan samtliga äter middag dagligen, 40 procent av pojkarna och 52 procent av flickorna är fysiskt aktiva minst 3-4 gånger i veckan.
- 85 (pojkar) respektive 89 (flickor) procent av eleverna trivs ganska eller mycket bra i skolan, 9 respektive 16 procent har alltid arbetsro på lektionerna, 77 respektive 72 procent kan koncentrera sig på lektionerna, 12 respektive 18 procent känner sig ofta eller alltid stressade över skolarbetet. Bara 22 respektive 25 procent tycker att skolans duschar är bra och bara 9 respektive 7 procent att toaletterna är bra.
Vidare har 39 respektive 60 procent uppgett att de ibland eller ofta har huvudvärk.
Höga krav skapar stress
Kunskaperna om elevernas hälsa ska nu spridas i skolorna och exempel på åtgärder finns redan.
Det handlar om allt från att skapa arbetsro i klassrummen och att ha fräschare toaletter och duschar till att öka kunskapen om kosten, ge elever och föräldrar möjlighet att påverka utbudet i elevfiken och förbättra skolmaten.
Flickorna mår sämre än pojkarna; när börjar det och vad beror det på?
- Det börjar redan på mellanstadiet, flickorna känner högre krav på sig och det blir värre när de börjar få betyg. Flickorna ska ofta vara duktiga på allt. Pojkarna resonerar ofta "jag gör ju mitt bästa", säger Riita Waara.
Skoltoaletterna upplevs av många så ofräscha att de - ofta flickorna - undviker att använda dem.
- Det är enkelt att lösa: Målarfärg, tvål och oftare städning, säger Ingela Resin.
Resultatet av hälsoundersökningen lämnas nu till rektorerna, som i sin tur har att komma med konkreta åtgärder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om