Mia Henriksson är verksamhetsutvecklare vid utbildningsförvaltningen och hon berättar om Fritidslyftet, en satsning som nu är inne på tredje året:
– Vi har tre träffar per termin, då träffas fritidspedagoger i Kalix kommun och pratar om vad vi kan utveckla tillsammans och det är väldigt givande. Högläsningen med bildspel och de sokratiska samtalen är en av många delar i det arbetet.
Fyra fritidspedagoger arbetar vid fritidshemmet i Näsbyskolan, som har cirka 70 barn inskrivna.
Aktiviteterna varierar stort, de arbetar med allt från rörelse till kreativt skapande och - det mycket populära - SPA.
Sedan år 2016 har fritidshemmen ett eget kapitel i läroplanen och det beskrivs som en styrka att ha den i ryggen.
– Vi arbetar utifrån läroplanen och det är ett lärande som sker, säger Mia Henriksson.
För cirka 35 elever i årskurs två på Näsbyskolan pågår sedan i höstas ett extra spännande arbete.
Högläsning i ”Handbok för superhjältar” och bildspel med efterföljande sokratiska samtal är utvecklande på så många sätt; dels handlar samtalen om värdegrundsfrågor där mobbing, självkänsla, att vara annorlunda och att våga säga ifrån är några av de ämnen som behandlats, dels lär sig barnen att våga säga sin uppfattning och att lyssna på andras uppfattning.
Sokratiska samtal beskrivs också som eftertänksamma samtal och är, kortfattat, ett sätt att strukturera textsamtal så att alla kommer till tals.
– Alla blir sedda och alla kommer till tals, säger Ann Wallerström, fritidspedagog.
– Det här arbetet kompletterar skolans arbete på ett jättefint sätt. Här kommer att läsa mellan raderna och att skapa egna bilder också in i sammanhanget, säger Margareta Frisk, fritidspedagog.
Tillbaka till boken, "Handbok för superhjältar".
Fritidspedagogerna berättar att det varierar, synen på vem som är en superhjälte och vilka egenskaper som ingår.
– Gemensamt för allas beskrivningar är att en superhjälte är en god person, säger Christian Mäkimaa, fritidspedagog.
Ibland är det svårt att mäta effekten av en insats, särskilt efter förhållandevis kort tid.
Högläsningen, bildspelet och de sokratiska samtalen är under förmiddagarna, under barnens skoltid.
– Vi ser på fritidstiden, på eftermiddagarna, att allt fler barn söker sig till biblioteket. Lusten att läsa ökar. Det är en bra effekt, säger Ulrika Andersson med medhåll av kollegorna.