Kräver att kommunen ska svara inom 24 timmar

Företrädare för partiet Framtid i Kalix har skrivit en motion till kommunfullmäktige med krav på att kommunen ska svara medborgarna inom 24 timmar.

Carl Otto Gählman, Framtid i Kalix, tycker att en kommun för att vara attraktiv måste se till att svara inom 24 timmar när medborgarna tar kontakt

Carl Otto Gählman, Framtid i Kalix, tycker att en kommun för att vara attraktiv måste se till att svara inom 24 timmar när medborgarna tar kontakt

Foto: Ulrika Vallgårda

Kalix2023-02-16 15:44

Carl Otto Gählman, Framtid i Kalix, berättar att han har haft kontakt med flera kommunmedborgare som har upplevt dålig återkoppling av kommunen. Han tar bygglovsansökningar och jobbansökningar som exempel.

– Man hör ingenting, det är tyst som i graven. Kalix är ökänt för det.

Han tycker att ett autosvar första dygnet duger, men senare i processen måste man ha en dialog med den sökande.

Kommundirektör Maria Henriksson känner inte igen sig i hans beskrivning. Kommunen har ett automatiserat svar om att ansökan är mottagen när det gäller tjänster man söker i kommunens söksystem, berättar hon.

– Under rekryteringen kommunicerar man sedan enbart med de som kommer vidare längre i ansökningsprocessen, men när anställningen är klar går det ut ett besked till alla och det är också automatiserat. Att det sedan kan hända att chefer missar är mer ett undantag, absolut inte en regel.

Det görs också årliga servicemätningar som visar hur nöjd allmänheten är med tillgängligheten och utifrån resultaten i dem jobbar man med förbättringar.

– Sedan är det bara att konstatera att det ibland endast är en person som jobbar på en viss specialisttjänst och att denne kanske inte alltid är tillgänglig. Det är så i en liten kommun, men vi jobbar med det hela tiden.

Enligt Monica Säfström, chef för Kalix kommuns bygg- och miljöavdelning, skickas det alltid ut en bekräftelse vid ansökningar om bygglov.

– Sedan är det inte alltid säkert att den skickas inom 24 timmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!