Dennis Sundqvist och hans sambo köpte den nya husbilen för 1 234 521 kronor av Norrkust Caravan AB i april 2016.
– Vi fick ganska snart problem, luckor lossnade i inredningen och slog upp under färd och vatten trängde in i baklysena, säger Dennis Sundqvist.
I augusti samma år hände nästa sak, och den hade kunnat sluta riktigt illa.
Sambon vaknar av brandlukt och rök som beror på att golvvärmen inte fungerar som den ska.
Golvvärmen slogs av, ingen säkring hade löst ut, och kvar fanns ett permanent brännmärke i golvet.
Företaget åtgärdade alla luckor och dåliga lås, golvvärmen var dock fortsatt ett problem.
Efter den händelsen vågade paret inte sova i husbilen med golvvärmen påslagen.
– Vi ifrågasätter om golvvärmen uppfyller säkerhetskraven eftersom ingen säkring har löst ut, säger Dennis Sundqvist.
Paret krävde redan i augusti 2016 att köpet skulle hävas eller att de skulle få en annan ny husbil.
De tyckte att reklamationshanteringen för garantiärendet var för lång.
Att husbilen går att använda utan golvvärme anses oväsentligt då den köpts med golvvärme.
Då ingenting hände anmälde de saken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Norrkust Caravan AB har motsatt sig kraven, de skriver i svaret till ARN att de hanterat garantiärendet som de ska men att kunden inte kom in med husbilen till den tid som bokats för reparation i mars 2017.
– Den förvarades inomhus och vi sade till företagets ansvarige att de får skotta så vi får ut den, så skedde aldrig, säger Dennis Sundqvist.
ARN ger paret rätt:
Säljaren ansvarar för fel som förelåg vid leveransen även om felet visar sig först där efter.
”Nämnden rekommenderar Norrkust Caravan AB att häva köpet av husbilen” skriver ARN i beslutet.
Dennis Sundqvist säger att företagets företrädare varit dåliga på att svara när han sökt dem.
Företaget har besiktat husbilen och via advokat skickat brev om att de vill göra avdrag på motsvarande flera hundra tusen kronor på allt från motor och stolar till däck och hundhår i husbilen, vid ett återköp.
ARN skriver i beslutet att avdraget kan bestämmas till tolv kronor per körd mil, för den nytta paret haft av husbilen.
Paret har anlitat advokat och de räknar nu med en rättslig process i frågan.
– Vi är inte ute efter att tjäna något på det här, vi vill bara få ett avslut och köpa en annan husbil, säger Dennis Sundqvist.
Jörgen Olofsson och Jaana Hurtig köpte en husbil för 570 000 kronor av Norrkust Caravan AB i maj 2017.
– Vi hade länge sökt efter en husbil och vi valde en Bürstner IXEO T726, årsmodell 2011, vi tyckte om inredningen och den hade gått knappt 2 500 mil, säger Jörgen Olofsson.
– Problemet, att motorlampan lyser under färd, visade sig genast när vi hämtade husbilen från företaget, säger Jaana Hurtig.
De fick beskedet att företaget ska åtgärda problemet.
Felet åtgärdades aldrig trots flera försök i den egna verkstaden samt upprepade försök i andra verkstäder.
Paret säger att de sades kunna använda husbilen trots att motorlampan, och senare också lampan för servostyrningen, lös under färd.
Av mailkorrespondens framgår att företaget tar kostnaderna om det händer något som rör bilens funktioner under resan.
– Vi körde hela vägen till Kungälv och tillbaka med lampor som lös och indikerade att något vad fel, det kändes också under färd bland annat på styrningen. Hela tiden fanns en oro, kommer vi fram och kommer det här att skada motorn? Det var bedrövligt, säger Jörgen Olofsson.
Sommaren gick och i slutet av den hade paret, som varit utan husbil åtskilliga veckor då den varit på reparationer som inte avhjälpt felet, tappat tålamodet och krävt återköp. Företaget erbjöd dem att byta husbilen mot likvärdig husbil, men de fick inga attraktiva erbjudanden.
– Vi fick ett erbjudande som vi tackade nej till och sedan blev det tyst och så är det ännu, säger Jörgen Olofsson.
Paret har kontaktat konsumentvägledare och avser gå vidare med frågan.