Tommy Nilsson (S), kommunalråd, säger att företrädare för alla berörda kommuner, RKM (Regionala kollektivtrafikmyndigheten) och Regionen fanns bland dem som var med på mötet.
– Jag vet att RKM har jobbat för trafiken tidigare, jag kom in 2015 och frågan diskuterades redan till och från. Persontrafiken på järnvägen är en viktig del i att bli en större region, säger Tommy Nilsson som fortsätter:
– Det ska vara möjligt att åka från Kalix vidare till Malmfälten eller Umeå vissa tider. Tiderna är inte klara, men klart är att det blir tre dubbelturer per dag inledningsvis. Vi önskar fler turer, men för det krävs fler fordon utrustade med det aktuella säkerhetssystemet. Vi vill också ha nattåg även åt det här hållet.
Klart är dock att Finland är på gång med elektrifieringen, som möjliggör att knyta samman banorna.
Trafiken planeras i gång den 1 april. Invigningen blir, på grund av pandemin, digital.
– Det känns fantastiskt att vi får i gång trafiken! Vi hoppas att coronaläget blir bättre så att människor kan resa igen. Vi vet att det finns ett stort intresse för hållbart resande, säger Tommy Nilsson.
Kalix kommun satsar totalt 14 miljoner kronor.
Fördelningen inom projektet är att Trafikverket ansvarar för åtgärder som ingår i plattformen, inklusive väderskydd och trafikinformation, plattformsanslutningen samt ändringar i signalsystemet ERTMS.
Kommunen medfinansierar kostnader för plattformsanslutningen samt bygger vägar, parkeringar, grönytor, buss- och cykelhållplatser på området.