Redan i tidig ålder kan barnen i Kalix lära sig matematik.
- Vi börjar med de som är ett år, fast på deras nivå, säger förskolläraren Linda Häggström som arbetar på Vattentornet förskola.
Projektet där tre förskolor i samma rektorsområde medverkar startade för nästan ett och ett halvt år sedan. Förutom Vattentornet är Bagarbackens och Karlsborgs förskola också delaktiga i projektet.
Lek som lär
Genom leken lär de sig samtidigt matematik. Men det är inte räknesätten som de inriktar sig på. Pedagogerna har arbetat med mönster och symmetri, färg och form, rums- och tidsuppfattning för att nämna några.
- De ser att det finns matte på ett annat sätt. Nu har vi jobbat med det medvetet hela tiden. Vi ställer frågor, så att de kan tänka vidare, säger Linda Häggström.
All personal har fått fortbildning av kommunens matematikutvecklare Monica Hallman. Gensvaret från barn och föräldrar har varit positiva samt att barnens kunskaper ökar inför skolstarten.
- De har en bättre grund när de kommer till sexårs-verksamheten, säger Linda Häggström.
Mellan den sjätte och 18:e april ställs många av barnens alster och arbetsmaterial ut på Konsthallen. Projektet håller på till mitten av maj.
- Tanken är att vi ska fortsätta med det på flera förskolor, säger Monica Hallman.
Läs mer i morgondagens tidning.
Knattar lär sig matte genom lek
Låt matematik bli en naturlig del i vardagen! Det var tanken när projektet Knattematte startade i tre förskolor i Kalix. Nu ställer barnen ut sina arbeten på Konsthallen.
Ett färglatt och lekfullt sätt att få in känslan för taluppfattningen.
Foto: Linda Häggström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!