Klassen som maskar i alla ämnen
Det är jord på golvet och på skolbänkarna slingrar sig maskarna fram.- Den är på rymmen men jag stoppar den innan den ramlar, säger Elliot Lundgren som inte släpper den flyende masken med blicken.Här förenas alla skolämnen i en påse jord.
David Isaksson visar upp puppan som innehåller en mask-bebis.
Foto: Lotta Nilsson
De har haft maskarna sedan i höstas, de flesta kommer från läraren Anna-Karin Tingvalls potatisland, och de tycks trivas för de förökar sig i snabb takt.
Varje elev har en plastpåse med jord, löv och lufthål och en droppe vatten, där maskarna bor, och emellanåt tar de fram och pysslar om dem.
- En mask är borta men nu har jag en bebis i stället, säger Jenna Nilsson förtjust.
- Oj, var försiktig med nollåringen, säger Elliot Lundgren i skolbänken intill.
Alla ämnen är med
Projekt maskarna ingår i satsningen NTA, (natur och teknik för alla) och idén är att ta vara på elevernas nyfikenhet.
Detta involverar faktiskt alla skolämnen:
Förutom det uppenbara att lära sig om masken och hur den lever så räknar barnen sina maskar, mäter dem med linjal samt skriver texter om dem som de illustrerar med egna teckningar.
De lär sig att lyssna när andra berättar - och de lär sig själva att berätta inför grupp om sina maskar.
Hockeystjärnor
Barnen är engagerade och vill gärna visa upp sina maskar som de också gett olika namn.
Månne är det en hockeyintresserad kille som har "döpt" dem till Foppa, Linus Omark och Henrik Zetterberg?
- Det kittlar när masken kryper i handen, säger Hanna Sampakoski som har fyra maskar.
David Isaksson visar att maskarna kan bli fler genom delning också, med en linjal delar han en mask i två delar.
Senare hittar han en puppa som skvallrar om att tillökning är på gång i hans maskodling.
Utgår från barnet
Läraen Anna-Karin Tingvall säger att det här sättet att undervisa är "helt fantastiskt".
Det blir lite jord på golvet och bänkarna, men än sen?
- Vi undervisar mer och mer på det här sättet, vi vet att det ger bra resultat. Vi fångar barnens vardag och utgår från vad barnet kan och bygger vidare utifrån det.
Maskarna packas ned i sina påsar och påsarna förvaras i en kartong i klassrummet.
- Vi kommer att ta fram och ge maskarna mat då och då, vi behåller dem så länge intresset består, säger Anna-Karin Tingvall.
Det mesta talar väl för att Foppa, Omark, Zetterberg och alla de andra maskarna bor kvar på Djuptjärnsskolan ännu en tid.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!