Kalixbron är i uselt skick

Tydliga skarvar, gropar och spåriga vägbanor.Kalixbron är i uselt skick men planerna på att bygga en by bro finns inte längre.– Kalixbron är under all kritik och har så varit under lång tid, säger Anders Lindbäck, ambulanssjukvårdare.

Anders Lindbäck och Maria Mörsare är mycket kritiska till Kalixbrons skick.
De påpekar att det handlar om säkerhet för dem och patienterna men också om komfort för patienterna.

Anders Lindbäck och Maria Mörsare är mycket kritiska till Kalixbrons skick. De påpekar att det handlar om säkerhet för dem och patienterna men också om komfort för patienterna.

Foto: Lotta Nilsson

KALIX2014-01-23 09:00

Kalixbron har varit föremål för diskussion under lång tid.

Många trafikanter berättar om hur denna del av E4:an blivit allt sämre på senare år, för att nu i vinter vara i uselt skick.

Det smäller under bilen när du kör över skarvarna på brons mitt, här och var finns det stora gropar och vägbanorna är spåriga vilket är särskilt tydligt för den som färdas i riktning från Luleå mot Kalix där upplevelsen är som att köra "på räls".

Det blir ingen ny bro

Ibrahim Coric, ansvarig för broar, Trafikverket, säger att Trafikverket hade planer på att bygga en ny Kalixbro år 2015.

– Kalixbron är i stort behov av åtgärder men det är svårt att göra annat än provisoriska lagningar vintertid, säger Ibrahim Coric.

Hur har det blivit så här?

– För tio, kanske femton år sedan fanns det stora planer på att bygga en ny bro och då beslutade dåvarande broförvaltare att det skulle göras så lite som möjligt på Kalixbron, för den skulle ju ändå ersättas. På senare år försvann den nya Kalixbron från planeringen och nu befinner vi oss i den här situationen, säger Ibrahim Coric.

Bron bär

Ibrahim Coric hänvisar till en utredning som Trafikverket gjort år 2013, som kommit fram till slutsatsen att det behövs ingen ny Kalixbro.

– Utredningen visar att bron inte har bärighetsproblem, skadorna handlar om beläggningen och så snart det är möjligt kommer vi att lägga ny beläggning på bron. Bron klarar BK1, som är den högsta trafikklassen, med en bärighet på 18 ton. Bron klarar inte dispenstransporter, men det är inte unikt för Kalixbron, och de transporterna måste ledas annan väg, säger Ibrahim Coric som inte vill säga att det inte finns behov av en ny Kalixbro.

– Om Trafikverket byggde en ny bro skulle jag önska bredare gång- och cykelbana och bärighet för att klara dispenstransporterna, allt för bättre framkomlighet.

Säkerhets- och komfortfråga

Anders Lindbäck, ambulanssjukvårdare, beskriver situationen på Kalixbron som "fruktansvärd":

– Kalixbron är under all kritik och har så varit under lång tid och vi måste ju åka där. Det finns inga marginaler att köra åt sidan så det finns inga möjligheter att undvika skadorna på bron. Detta är dels farligt för oss och patienterna, dels en komfortfråga för patienterna som ofta är smärtpåverkade.

Maria Mörsare, ambulanssjuksköterska, instämmer i kritiken:

– Bron är för bedrövlig! Det är mycket jobbigt för patienterna, det är tufft att åka på så gropiga och spåriga vägar med exempelvis frakturer.

Bilar far illa

Malin Lassi är från Kalix, boende i Piteå, och helgen före jul hälsade hon på föräldrarna här.

En sen eftermiddag körde hon över Kalixbron i riktning mot Luleå och alldeles i början av bron small det till i bilen, det visade sig vara en stor grop just där.

Morgonen därpå uppdagades att hon skadat både däck och fälg - punktering och skev fälg - och notan slutade på 1 300 kronor.

Då fanns det ingen varningsskylt om skadan i vägen, men kort senare kom det upp en skylt om den.

– Beläggningen på Kalixbron är fruktansvärt dålig! Det är verkligen illa att det får se ut som det gör, säger Malin Lassi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om