Ett 30-tal personer, både den interna it-avdelningen och externa experter, arbetar med att försöka lösa problemet. Men målet att kunna starta om systemen inom 48 timmar har man gett upp.
– Vi har tagit del av andras erfarenheter och det kan ta upp till tre veckor. Det kommer bli utmaningar under jul och nyår, säger kommundirektören Maria Henriksson.
Alla it-system drabbas av attacken som är av typen ransomware, då det krävs en lösensumma. Men allra mest berör det hemtjänsten.
Vårdbiträdet Amanda Pesu sitter på ett kontor i hemtjänstens lokaler i Grytnäs och skriver dagsplaneringen för hand i ett lösbladssystem.
– Det blir lite rörigt.
Vad skulle du ha gjort nu annars?
– Jag hade varit ute hos vårdtagarna. Det känns lite taskigt mot kollegorna som får mer att göra, men någon måste göra detta också.
De har utskrivna listor på vårdagarna, men mycket har hon i huvudet. Främst prioriterar hon att få ordning på medicinlistorna.
– En del vårdtagare går miste om sina utevistelser, för det blir svårt att få in det också i schemat. Vi fokuserar på det viktigaste.
Hur känner du för den här it-attacken?
– Det känns ju inget bra. Det är synd att det drabbar dem som verkligen behöver hjälp, som har det värst i samhället även i vanliga fall.
Cirka 500 vårdtagare har hemtjänst eller trygghetslarm i Kalix kommun, berättar enhetschefen Veronica Sundberg.
– Vi får ta en dag i taget. Grupperna är duktiga, de kan sina vårdtagare, så det går bra, men det skulle inte fungera långsiktigt. Utmaningen är att vi inte har tillgång till våra system där alla information finns. All kommunikation får ske på telefon.
Är du orolig att it-attacken har tillgång till sekretessbelagd patientinformation?
– Det är ju det man fruktar. Det är känslig information så klart.
Undersköterskorna Roger Stenudd, Emma Lindbäck och Aniso Abdi Mohamed har nyss kommit tillbaka efter en runda hos vårdtagarna.
– Det blir ju lite kaos. Vi får prioritera det viktigaste. Omvårdnaden och så. Men vi löser det, säger Emma Lindbäck.
Påverkas vårdtagarna?
– Jo, det blir lite oroliga. De undrar när det blir dusch och inköp av mat, berättar Aniso Abdi Mohamed.
Det är exempel på sådant som de inte har i huvudet, utan som finns i planeringen i deras informationssystem.
– Jag hoppas man kan åtgärda problemet snart, säger Roger Stenudd.
Utanför matbutiken i centrum står kusinerna Magnus Lindbäck och Lena Andersson.
– Det är för jäkligt att någon gjort så här, säger Magnus Lindbäck.
– Fruktansvärt tråkigt för det drabbar ju de äldre, säger Lena Andersson.
Maud Wikström, 83, passerar med sin rollator.
– Jag tycker det är obehagligt men jag är inte rädd. Jag tyckte de såg väldigt trovärdiga ut kommunfolket som var i tv och jag litar på dem, säger hon.
Hon berättar att hennes hemtjänst inte dök upp på morgonen när hon behövde hjälp att sätta på sig sin ryggkorsett.
– Men jag ringde och påminde dem och då kom de. De sa att det är bara att jag larmar så kommer de.
Väninnan Gurli Nordgren, 86, håller med om att det obehagligt.
– Nog är vi sårbara.
Kommunalrådet Tommy Nilsson (S) skräder inte orden mot förövarna:
– Vi måste vinna kampen mot de digitala terroristerna, som jag skulle vilja kalla dem. De gör saker som drabbar tredje man. Så det gäller att stå upp nu och orka.
Någon lösensumma tänker kommunen inte betala.