Jordbruksverket satsar en halv miljon kronor i projektet, som Àr ensamt i sitt slag, för att anvÀnda produkter med skyddad EU-beteckning i destinations- och utvecklingsarbetet.
Resultatet ska visa hur svenska matprodukter kan utgöra grunden för turistiska koncept och bidra till ekonomisk utveckling pÄ destinationen.
à sa Andersson-Ulvede stÄr bakom idén och Àr projektledare för satsningen.
â Vi har arbetat med denna frĂ„ga i nĂ€stan tvĂ„ Ă„rs tid och nu nĂ€r Kalix löjrom Ă€r i ropet som aldrig förr Ă€r vi förstĂ„s extra glada över att Ă€ntligen kunna presentera detta pilotprojekt, sĂ€ger Ă sa Andersson-Ulvede, som har mĂ„nga Ă„rs erfarenhet frĂ„n besöksnĂ€ring och destinationsutveckling.
Det Àr tio Är sedan Kalix löjrom fick sin ursprungsmÀrkning.
â Jag vill göra Kalix orange. I stĂ€llet för att löjrommen Ă„ker hĂ€rifrĂ„n sĂ„ kan vi fĂ„ hit mĂ€nniskor för att Ă€ta den hĂ€r. Det finns och kan skapas hĂ€rliga produkter kring löjrom, inom besöksnĂ€ringen men ocksĂ„ hos exempelvis hantverkare, sĂ€ger Ă sa Andersson-Ulvede som tillĂ€gger att mĂ„let Ă€r att jobba i projektet under 2021 och ha gĂ€ster till följd av det under nĂ€sta höst.
Kalix kommun Àr projektÀgare och alla företag som arbetar med, eller ser möjligheter med, Kalix löjrom ska bjudas in att delta i projektet.
â En första workshop Ă€r i oktober, sĂ€ger Karl-Göran LindbĂ€ck, ansvarig för projektet vid Kalix kommun.
Ritva Lind ingÄr i arbetsgruppen, dÀr ocksÄ företrÀdare för fiskenÀringen finns med.