Kalix Bandy har ansökt om kommunalt marknadsföringsstöd på 600 000 kronor för säsongen 2013/2014.
"Det är ganska enkelt att i dag se vilken betydelse som föreningar som LF Basket och Luleå Hockey har när det gäller att marknadsföra en ort och dess varumärke. Vi anser att vi i Kalix har två starka varumärken som är särskilt betydelsefulla för att marknadsföra Kalix som ort. De två är Kalix löjrom och naturligtvis Kalix Bandy" skriver Henrik Eriksson, kassör i Kalix Bandy, i ansökan där han också påpekar att klubben är känd för att inte enbart satsa på elit-/seniorlaget utan också för att satsa på flick- och ungdomsarbetet.
Fråga om jäv
En enig kommunstyrelse sade på förmiddagen i dag ja till marknadsföringsstöd för kommande säsong; 200 000 kronor med möjlighet till ytterligare 200 000 kronor.
Kommunalrådet Ellinor Söderlund (S) frågade om Henrik Eriksson - som är C-politiker tillika ersättare i kommunstyrelsen och närvarande under sammanträdet - är jäv i frågan.
"Inte enligt kommunallagen, eftersom pengarna inte är till mig själv", svarade Henrik Eriksson som inte fick rösta i frågan (då partiets ordinarie ledamot också var på plats).
Motprestationer
Kalix kommuns krav på Kalix Bandy är att föreningen ska bidra till att Kalix marknadsförs på ett bra och tydligt sätt utanför kommunen, den ska ha en väl fungerande och utbredd ungdomsverksamhet för flickor och pojkar, jobba aktivt för att bedriva både dam- och herrbandy, ha ett program för hur man arbetar mot användning av alkohol, droger och förbjudna prestationshöjande preparat, aktivt delta vid olika arrangemang, arbeta med etik- och moralfrågor samt att Kalix kommun ska väl synligt på Kalix Bandys matchställ.