Kalix kommun har haft TV-sändningar, från Kalix Skidstadion, via webben under SM-dagarna.
– Skidor är populärt, det är folkligt. Det var jättebra att vi hade tidigare landslagsåkaren Jennie Öberg som ju är från och brinner för Kalix, med oss. Tittarna fick information om tävlingarna men också om fördelarna med att bo i Kalix och Norrbotten. Vårt syfte med sändningarna var ju att marknadsföra Kalix. Det blev en jättesuccé! Fredagens sändning hade vi drygt 10 000 unika tittare, vi är uppe i totalt 33 200 visningar och siffran ökar. Det ska jämföras med vårt mål, att komma upp i 1 000 visningar på tre dagar, säger Reine Sundqvist som konstaterar att greppet gav kommunen effektiv marknadsföring till låg budget.
– Vi har fått många samtal med frågor om Kalix, jättekul! Vi är en liten informationsavdelning, tre anställda, vi samarbetar med fritid och kultur, även mediaprogrammet på gymnasiet deltar i en del av våra produktioner. Vi gör alla dessa sändningar i egen regi i Kalix kommun trots att det här är en liten del av hela den vardag vi har.
Informationsavdelningen står också bakom tv-sändningarna som Kalix kommun har en kväll i veckan.
– Kalix kommun har drygt 100 informationskanaler, Kalix-tv är en av dem, produktionerna sker i samarbete med mediaprogrammet. Vi brukar ha 1 000 till 1 200 klick per sändning, men vi tror oss veta att tittarna är fler eftersom många är flera vid samma enhet som man tittar på, säger Reine Sundqvist.